Vader en Moeke in het land! - Reisverslag uit Donegal, Ierland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu Vader en Moeke in het land! - Reisverslag uit Donegal, Ierland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

Vader en Moeke in het land!

Blijf op de hoogte en volg Renee

02 Juli 2013 | Ierland, Donegal

Hallo Allemaal!

Ik dacht laat ik mijn trouwe lezers en lezeressen weer een update geven van hoe het hier op dit groene eiland aan toe gaat! Nu kan ik jullie verblijden met een update die aardig wat variatie bevat aangezien mijn ouwe dakken en buurman Jan (voor 4 dagen) over zijn gekomen voor twee hele weken! :D Gezellig!!

Zaterdag 15 Juni aan het eind van de middag zouden ze hier beneden aan mijn berg bij het Glendalough hotel aankomen om me daar te ontmoeten want mijn huis zouden ze never nooit alleen gevonden hebben! Ik zat al de hele middag te tetsen op mijn stoel en ben ter afleiding nog naar een optreden geweest van Amira (7 jaar) wat erg leuk was. Toen doorgereden naar het hotel en daar waren ze hoor! Vader, Moeke en buurman Jan, heel vreemd om ze weer te zien maar ook weer lekker vertrouwd! Paps en mams kwamen over voor 2 weken en Jan kwam gezellig een paar dagen mee genieten!

We hebben een hapje gegeten in het hotel en daarna heb ik ze de weg gewezen naar mijn home! De route waarbij de verharde weg zich inruilt voor een onverharde weg, berg op, bochten en een tijd lang geen huis te zien! Totdat je boven komt waar mijn straat begint. Ik heb ze even snel mijn caravan laten zien, kennis gemaakt met Christopher want Teresa moest naar het optreden van Layla (10 jaar) en kantoor laten zien, spullen gepakt en toen op weg naar ons gehuurde huisje in Brittas Bay! Lang leven de Tom Tom maar we waren er al snel achter gekomen dat we "snelste route" in moesten typen en dus niet "kortste route" want dat bezorgt moeders misselijkheid met de smalle weggetjes hier waar je 100 km per uur op mag! (deze wegen zijn eigenlijk net breed genoeg voor anderhalve auto maar het is toch echt een twee baans weg).

Na wat hulp van een gezellige Ier die ons de weg verder wist te wijzen waren we aangekomen bij 'Brittas Bay Village' een stuk grond met allemaal dezelfde vakantie huisjes, erg schattig! Het huisje was prima, basic maar voor mij een upgrade in iedergeval! haha Ik sliep weer eens een keer in een huis waar de wind niet doorheen waait en geen gat in de vloer zit of bang word gemaakt doos spinnen! Dikke prima dus!

De eerste vier dagen met Jan hebben we al een hoop gezien, we zijn naar de wol weverijen in Avoca geweest, mama's favoriete plekje in Ierland momenteel, daar kun je zien hoe ze de stoffen weven wat al sinds 17 honderd nog wat wordt gedaan. We zijn naar de Powerscourt Gardens gegaan, een van Ierlands grootste en mooiste tuinen, we zijn nog naar Russborough house geweest in het westen van Co. Wicklow, daar kregen we een guided tour van een Duitse, verwacht je ook niet en s'avond heb ik ze mijn stam cafe laten zien, waar ik bijna elke zondag avond met Teresa, Chrsitopher en Mary zit ''Byrnes & Woods'' in Roundwood. Daar hebben we heerlijk gegeten en fijn naar de live muziek kunnen luisteren samen met Teresa, Christopher en Mary, erg gezellig!

Verder zijn we op dinsdag nog naar Kilkenny gegaan, een stadje in Co. Wexford. Daar hebben we het kasteel bezocht, rond gelopen, lekkere ierse scones gegeten, naar de kathedraal gegaan en uit eindelijk een heerlijke Irish pint gedronken in een restaurant aan de rivier, het zonnetje scheen en het was er heerlijk!!

We hebben over het algemeen erg veel geluk gehad met het weer want er was 2 weken regen voorspeld maar uiteindelijk hebben we maar 2 dagen een beetje regen gehad! The luck of the Irish?!

Op woensdag hebben we Jan terug naar de airport gebracht en zijn we doorgereden naar Trooperstown waar we hebben gelunched bij Oma Bridie, de moeder van Christopher. Ze had haar goede goed aan getrokken, gouden schoenen aan en de tafel gedekt! Bridie kent het woord 'nee' niet en toen pa na zijn eerst stuk rabarber taart wel genoeg had, werd er gewoon een tweede stuk op zijn bord gelegd waarvan verwacht werd dat ook die er alsnog in zou gaan! Knap gedaan vader!

Ik heb ze daarna Glendalough laten zien, de twee lakes, upper en lower lake en we zijn naar de minors village gelopen. Die plek was ooit een dorpje waar de mijn werkers werkten en woonden. Nu staan er overgebleven ruines. Het was een super zonnige dag en dan ook weer lekker verbrand! (Ik dacht dat het in Ierland altijd slecht weer zou zijn!?) Vader was helemaal in zijn nopjes want die kon met dit weer dus ook aardig wat kiekjes schieten!

Helaas hadden we een beetje gedoe met de elektrische kook plaat in het huisje (die was ermee gestopt) waardoor we een aantal keer verplicht uit eten moesten, hè wat vervelend zo tijdens je vakantie! ;)

Op donderdag zijn we de kust gaan opzoeken bij Greystones en Bray, heerlijk nog meer laten verbranden door de zon op een bankje uitkijkend over zee. s'avonds werden we verwend door Christopher, Teresa en de fam bij een goed verzorgde BBQ. Het klikte met iedereen en de kado'tjes die mama had mee genomen voor de hele familie waren ook een succes! Ryan (2 jaar) kreeg een gietertje in de vorm van een hondje, het kind was in de zevende hemel! Wij waren de sjaak om elke keer die gieter te moeten vullen maar ach ;)

We hebben nog veel meer Gardens en Huizen bezocht, allemaal even mooi en indrukwekkend, zoals bijvoorbeeld de Gardens van Kilruddary. Op vrijdag zijn we naar Dublin gegaan waar we onder anderen heerlijk van de Jameson Wihiske hebben mogen genieten bij de distilleerderij. Uiteraard ben ik ook nog even de Primark ingelopen om daar nog wat leuke dingetjes te kopen! Op zaterdag zou het slecht weer zijn dus hadden we een thuis blijf dagje gepland, toen we opstonden scheen de zon als een dolle, dus wij als een dolle naar Dun Laoghaire, naar de haven. Toen we daar aan kwamen bleek er een catamaran wedstrijd bezig van Ierland naar Portugal, hier hebben we heerlijk langs de kust en over de pier gelopen waar veel wind was en dreigende luchten, maar we hebben het zowaar bijna de hele dag droog gehouden! Aan het eind van de middag waren we helaas getuige van 1 van de catamarans die omsloeg. Op het nieuws hoorden we later dat alle bemanning er goed vanaf was gekomen. (Wel weer goede actie fotos kunnen maken, dat dan weer wel!)

Zondag was mijn dag, hier keek ik al tijden naar uit, we zouden naar Galway gaan rijden!! :D Dus zo gezegd zo gedaan, ik een B&B uit ons systeem van het werk geplukt, de laatste twee kamers waren dan ook voor ons en vader heeft ons keurig in 3 uur naar Galway gereden wat aan de West kust van Ierland ligt. Mensen ik ben verliefd, nee niet op een heerlijke Ierse man (helaas) maar op het land, de west kust is ook zo vreselijk mooi en ik wil nu alleen maar meer meer meer van het land zien! We zijn nog een stukje door Connemara gereden, hebben heerlijk door Galway geslenterd, bier gedronken, gelachen voor Japanners op de foto die zijn lenzendop er nog op had zitten en dus 3x moest klikken voor hij het door had, praatjes gemaakt met de locals, heerlijk zeevoedsel gegeten, geshopt en genoten! Hier moet ik echt een keer naar terug! Er heerst daar zoveel cultuur en echt Ierse sfeer, merendeel spreekt er ook nog Gaelic (de oude Ierse taal), het is een kleinschalig stadje met allemaal leuke kleine winkeltjes, super! Ook hebben vader en ik mogen genieten van een Galway Hooker, in dit geval het lokale bier!

De volgende dag was helemaal een super dag want de zon scheen volop en we reden richting het zuiden naar de Cliffs of Moher! Dit zin erg beroemde kust cliffs maar niet de hoogste want die heb ik beklommen in Donegal! ;) Maar zeker wel hele mooie cliffs! We hadden er ongeveer een uur op gereden over de meest smalle en steile weggetjes ooit, maar we hebben het gehaald! Bij de cliffs hebben we onze wandel schoenen aangetrokken en zijn een stuk gaan lopen over de cliffs naar een punt waar bijna geen toeristen waren. Heerlijk genieten daar! Zon op je bol, lucht in je longen, uitzicht waar je u tegen zegt en dat samen met je papa en mama! Errug leuk! We hadden van te voren broodjes gehaald bij de super markt en die daarop de cliffs gegeten, ik moet zeggen ik heb op slechtere plekken mijn lunch gehad! (volgens mij heb ik dat wel vaker gezegd haha)

Toen rond een uur of 13.00 weer terug gereden want we moesten nog een uur terug naar Galway en toen van Galway nog 3 uur terug naar Brittas Bay, dus vader had het weer goed gedaan!

Op woensdag weer een dagje Dublin gedaan, gewoon omdat het kon! Eerst zijn we naar het nationaal museum geweest, erg interessant en daarna wat door de stad gelopen om vervolgens toch weer te eindigen in de pub ;) De Temple Bar dit keer, erg beroemde pub.

Donderdag was alweer mijn laatste dag omdat ik vrijdag weer zou gaan werken. Overdag zijn we nog wat door County Wicklow gereden en hebben we nog het een en ander bezocht zoals een Abby. 's Avonds voor de laatste keer uit eten, weer in Roundwood en daarna hebben pa en ma me afgezet bij mijn caravan. Daar hebben ze nog even gezeten en met verbazing rondgekeken hoe ik het al die tijd in die ruimte heb vol weten te houden! (en het is nu nog niet eens winter kan je na gaan! haha) Mijn antwoord hierop was "Ik had geen keus en van alles valt er het beste te maken dus ook van een gat in de vloer, een koude douche of wat spinnetjes.

Toen moest ik alweer afscheid nemen van ze na al die heeeerlijke dagen! Ik heb echt genoten van alle leuke dingen die we gezien en gedaan hebben, ook het bank hangen en lekker bij kletsen, het heerlijke uit eten maar ook de zelfgemaakte curry van vader ging er in! Ik ben blij dat ik ze heb kunnen laten zien waar ik woon en werk, wat hier mijn thuis is en wie hier mijn familie is. Ik heb ze de omgeving kunnen laten zien van waar ik wandel en mijn boodschappen doe maar ik heb ook zelf mogen genieten van stukjes Ierland die ik nog niet ontdekt had. Ik bof maar met mijn stage dat ik zoveel dagen vrij kreeg en dit allemaal kon mee maken, super!

Nog maar een week of 7 werken en dan zit het er alweer op! De tijd gaat zo snel dat is echt niet normaal! Dus ik ga er nog maar even van genieten nu ik hier nog ben! Ik weet in iedermgeval dat ik nog maar 10% van het land heb gezien dus sowieso terug kom want ik wil het hele land nog een keer rond gaan rijden.

Paps, mams, heel erg bedankt voor de top vakantie, Jan super leuk dat je mee was voor een aantal dagen en je mag vaker mee hoor ;) Je bent goed gekeurd! haha.

Dikke kus voor iedereen en tot snel!


  • 02 Juli 2013 - 16:51

    Mam:

    He mop,
    Ja ja, dat was idd een hele leuke vakantie.
    Bijzonder te zien hoe en waar je nu woont. Ik zou het met geen mogelijkheid terug kunnen vinden.
    Wat ben je toch een kanjer. Zo tevreden te zijn met zo weinig. Je trotse moeder.

  • 02 Juli 2013 - 16:55

    Lindy:

    Hééeerlijk om weer wat van je verhalen te kunnen lezen Renée. We zagen uiteraard al mooie kiekjes voorbij komen, man man wat een omgeving! Het is al genieten daar, maar nu nóg een beetje extra doen de laatste weekjes;) liefs xx

  • 02 Juli 2013 - 17:03

    Sha:

    Oke.. Midden in het verhaal valt ineens m'n oog erop.. "Zeevoedsel gegeten"?? Ehhhh runneeeee! Je laat me toch niet in de steek als we een bakkie delen bij de wok?!

  • 02 Juli 2013 - 19:33

    Brenda:

    Klinkt weer goed meid!! Heerlijk genoten met the parents! ;-) geniet!!!!!

  • 02 Juli 2013 - 21:53

    Conny:

    Lieve Renée, wat heb ik genoten van je verhaal!
    Je vertelt zo overtuigend en enthousiast over je verblijf in Ierland, nee eigenlijk jouw Ierland. Ik durf niet na te denken aan je afscheid... Dat zal moeilijk zijn of misschien ook niet.
    Ik ben met Pim twee jaar jaar geleden in Dublin geweest, dus ik herinner de sfeer maar al te goed, heel veel plezier nog,
    Xx

  • 03 Juli 2013 - 07:39

    Ruth:

    Hey Renee,

    Ik moest erg grinneken toen ik de 'wihisky' las, alsof je er net een slok teveel op had en de hik had gekregen. Heerlijk verhaal weer! Ik ga graag een keer met je door Ierland reizen/rijden. Wellicht verhuis je ooit die kant op en komen we lekker die kant op met vakanties :) zondag krijgen we pa zijn foto's te zien. We skypen van de week weer xx

  • 04 Juli 2013 - 10:18

    Simone:

    Super leuk verhaal weer!! Geniet nog lekker van je laatste 7 weken!
    Dikke kus van ons uit Seminyak. Er zat net een gekko is onze kamer blehhh.haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Donegal

Ireland!

Stage van 6 maanden in Ierland!

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2013

Bittersweet

22 Juli 2013

Wicklow way and the big surprise!

14 Juli 2013

Renee

02 Juli 2013

Vader en Moeke in het land!

07 Juni 2013

Living the good life!
Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 72948

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: