Kia Ora - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu Kia Ora - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

Kia Ora

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

30 September 2016 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Kia Ora everyone!

Hier weer een update, dit keer uit het regenachtige (toevallig vandaag zonnige) Tauranga, Bay of Plenty.

Ik had inmiddels alles geregeld in Auckland en was de stad meer dan zat dus ik wilde daar weg. Ik had gezien dat er in de buurt van Tauranga wel werk te vinden was dus ik had besloten om die kant op te gaan. Ik had nog een aantal keren met Yara afgesproken, zij zou de donderdag vertrekken richting het zuid-oosten en ik zou die vrijdag vertrekken dus we wilden nog een avondje gezellig op stap.

Helaas s het zo in Nieuw Zeeland, met name in Auckland dat je in de hostels niet mag drinken. Vaak is er wel een barretje aanwezig in het hostel waar je tot een uurtje of 22.00 kunt drinken, of op een dakterras als er eentje is maar daarna moet je optiefen. Stukje anders aangezien de regeltjes in Azië heel wat soepeler zijn of er helemaal niet zijn. Maar goed, wij dus rond 22.00 uur naar een barretje onder het hostel en daarna wilden we nog naar een andere kroeg gaan. Helaas zijn ze hier in Nieuw Zeeland erg streng met de regels bij het kopen van alcohol en aangezien ik dus mijn paspoort niet op zak heb (ze nemen alleen een paspoort aan als ID en niet je rijbewijs) kwam ik de kroeg niet in. Erg idioot aangezien ik in het buitenland niet met mijn paspoort op zak de kroeg in ga. Weet je wat een gedoe en kosten het zijn als ik dat ding kwijt raak, daar heb ik geen zin in. Dus ik ben dan ook niet terug gelopen naar mijn hostel om hem alsnog te halen, daar had ik natuurlijk geen zin in en ik dacht “ok dan niet, zoek het uit” haha.

Ik moet soms vreselijk lachen om Yara, zo ontwetend en zo ontdekkend! Ze is 20 jaar oud en is met Travel Active, een organisatie in Nederland, naar Nieuw Zeeland vertrokken voor ongeveer een jaar. Ze herinnert me vaak aan hoe ik was zeven jaar geleden toen ik voor het eerst op reis was en toen der tijd met Travel Active naar Australië was gegaan. Er is een hoop veranderd in zeven jaar tijd kan ik je vertellen. Ze zegt ook vaak dat ze hoopt dat ze over zeven jaar net zoveel gereisd heeft als mij, erg lief en ik realiseer me dan des te meer wat ik allemaal wel niet gedaan heb de afgelopen zeven jaar tijd. Ik moet ook zeggen dat ik me soms af vraag hoe ik dat toen der tijd allemaal voor elkaar heb gekregen, ik was zo nieuw in het hele reis wereldje en zeker de verschillen met technologie en nu is echt een wereld van verschil. Ik merk dat pas als ik dat allemaal aan Yara aan het vertellen ben, dat ik alles per e-mail moest doen en alleen mijn blog had, dat we nog geen smartphones hadden en ik geen laptop bij me had, dat er toen nog internet café’s waren waar ik dan een uur zat om mailtjes te lezen en te beantwoorden, een blog aan het typen was en dan de volgende dag super excited weer terug ging naar dat internet café om te kijken of ik al antwoord had of reacties op mijn blog. Nu word ik wakker en kijk ik op mijn telefoon voor berichtjes en mailtjes. Ik kan facetimen of skypen met iedereen over de hele wereld, ik kan dingen ter plekke opzoeken ook al ben ik in the middle of no where, ik kan zo met google maps de juiste locatie vinden voor iets. Ik moet wel zeggen dat op het moment dat ik dat dan allemaal aan het vertellen ben aan Yara ik me ook wel oud voel.. “vroeger hadden we geen smart Phone” haha. Kun je nagaan wat er allemaal in zeven jaar tijd veranderd is.
Ik ben in de loop der jaren ook wat praktischer en handiger geworden in bepaalde dingen die je op reis tegen komt. Zo wist ik tijdens mijn eerste reis niet dat die papiertjes die ze in viegtuigen uitdelen je in moet vullen als je in het land blijft. Nu heb ik standaard een pen bij mijn paspoort voor dit soort dingen. Zo heb ik ook altijd een tweede bankpas bij me van dezelfde rekening. Mocht er eentje ingeslikt worden door een automaat of gestolen worden dan heb ik altijd nog een reserve pinpas van dezelfde rekening bij me. Ik begrijp ook niet dat mensen als ze beroofd worden alles kwijt zijn. Die verhalen van “Ja ik reed op mijn scooter en mijn handtas is toen van mijn schoot gejat, nu ben ik alles kwijt! Mijn paspoort, creditcard, sleutels.” Dan denk ik echt bij mezelf van …. Really!? Je ging een scooter ritje maken en dacht laat ik gewoon al mijn belangrijke spullen in één tasje stoppen en dat mee nemen. What the hell were you thinking!? Dan vraag ik me af of sommige dingen die ik doe vanwege ervaring komt of gewoon gezond verstand is, want sommige mensen kunnen dat niet eens fatsoenlijk gebruiken.

Maar ondanks dat alles een stuk moderner is geworden, lopen er nog altijd mensen hier rond in afritsbroeken en wollen sokken in Birkenstock sandalen. Echt de afritsbroek daar heb ik wel wat moeite mee, zeker in een stad. Dat je die aantrekt als je een hike gaat doen van een aantal uur dan snap ik dat, maar trek gewoon een spijkerbroek aan als je in een stad bent. Ja we zijn aan het backpacken maar dat betekend niet dat je je niet gewoon normaal kunt kleden. Thuis loop je toch oo niet rond in een afritsbroek?!

Ik zit nu alweer een week in Harbour side city backpackers hostel in Tauranga, een erg fijn hostel! Ik zit in het beste gedeelte van het hostel aangezien ik in een soort appartementje zit binnen het hostel, genaamd the flat. Het bevat drie slaapkamers waarvan twee doubles en één zes persoons female dorm waar ik slaap. We delen dus met maximaal 10 personen een woonkamer met huge TV, een keuken met gezellige eettafel en een badkamer met twee douches. De overige 70 bewoners van het hostel delen dus de gezamelijke keuken en woonkamer in het hoofd gebouw. Ik vind het fijn dat ik zo mijn eigen ruimte heb en wanneer ik de drukte en gezelligheid op wil zoeken dan ga ik gewoon naar het hoofdgebouw waar ze ook een enorm balkon hebben.
Er zitten merendeels Duitsers en Argentijnen in het hostel, verder nog wat fransen, een Nederlandse meid met haar Italiaanse vriend (die vorig jaar in een hostel in Laos werkte waar ik toen dezelfde tijd ook was! Bizar!), een Filippijnse, een meisje uit Maleisië, een Ier, een Schot en twee Engelsen geloof ik. Er hangt een gezellige sfeer en aangezien veel mensen lang blijvers zijn wordt het al snel een kleine familie. Samen koken, samen eten, samen een drankje doen of sigaretje roken. (die hier onbetaalbaar zijn, zo’n $30 per pakje, dus ik rook af en toe een Kretek sigaretje uit Indonesië en geniet er dus extra van!) Ook kan ik goed met Erwin, de Nederlandse manager van het hostel. Hij komt uit Groningen en zit hier al sinds Maart. Ik heb ook een baantje gevonden! Haha, ja, ja ik ben vanaf aankomende zondag een van de schoonmaaksters in het hostel! Ik werk 16 uur per week en rijg daarvoor gratis accommodatie wat mij zo’n $200 per week scheelt. Dus dat is wel heel fijn. Ik probeer daarnaast nog een betaalde baan te vinden zodat ik ook wat kan sparen.

Ik merk af en toe dat verschillende mensen aan mij vragen of het wel goed met me gaat en of ik het wel naar mijn zin heb, bij deze iedereen ik ben helemaal in mijn element. Al vanaf aankomst voel ik mij thuis in Nieuw Zeeland. Ik ben weer lekker met mijn Engels bezig, ik ontmoet nieuwe mensen, ontdek nieuwe culturen, de omgeving is prachtig, de mensen zijn aardig en ik vermaak mij prima! Elke dag is weer anders en ik weet nooit wat er morgen weer zal gebeuren of waar ik volgende week zit bij wijze van spreken, dat vind ik fijn! Ik zal hier in Tauranga wel even blijven i.v.m het schoonmaak baantje en ik heb toch alle tijd, vrijheid. Ik zat te denken om hier in het hostel misschien een Halloween party te regelen eind deze maand! Dus heb het al in de groep gegooid bij een aantal, nu nog de Duitse manager zien te overtuigen.

Ook heb ik van de week een gratis knipbeurt gehad bij de kapper hier naast. Er was een meisje in training dus ze knipte for free! Ik blij! Ze heeft het gewassen, geknipt, gedroogd, de stijltang er doorheen gehaald en nog wat krullen in gezet, heerlijk!!
Ik moet ook wel lachen dat als ik op straat loop en zie dat ze bepaalde winkels al kerst klaar maken en dat de kerstkaarten in de schappen liggen. Hier wordt het zomer, ook al regent het nog wel regelmatig, summer is coming! En dan is het wel een gek idee dat kerst er ook aankomt.

Maar goed, zo ver is het nog niet! Laten we eerst maar eens die Halloween party regelen!

Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs

  • 30 September 2016 - 05:20

    Hetty:

    Heerlijk dat je het zo naar je zin heb Renee en troost je hier ligt ook al de kerst in de schappen

  • 30 September 2016 - 06:21

    Gerda:

    Hoi Renee, ik heb vandaag kerst papier gekocht! In September, te gek toch maar we gaan in November naar Nederland en zijn met de kerst in Duitsland, dus moeten we op tijd voor iedereen hier in NZ Kerst kadootjes achter laten. Ben blij dat je een baantje hebt, nu een betalende en je zit gebeiteld!

  • 30 September 2016 - 06:54

    Mam:

    Hè mop. Mijn kerstkaarten heb ik in Scotland gekocht 2weken geleden!! Ha ha, je kunt ze maar hebben. Hopelijk heb je snel een leuke baan. Hebben ze daar geen H&M????? Ha ha. Kus mam.

  • 30 September 2016 - 21:00

    Marjolein:

    Wij hadden woensdag Lappendag in de stad, een hele grote zak pepernoten gekocht. Laat Sinterklaas maar komen

  • 10 Oktober 2016 - 09:31

    Nicole:

    Hoi Renee,
    Vandaag voor het eerst even gekeken op de site.Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Hier alles zn gangetje,op werk DRUK DRUK,
    Nou veel liefs van mij.xxx Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Tauranga

Azië & Nieuw Zeeland

Op een enkeltje naar de andere kant van de wereld.

Recente Reisverslagen:

13 September 2020

New Zealand and Covid-19

22 Juli 2018

2 Years abroad

12 Januari 2018

The Simple Life

03 December 2017

Vader & Moeke in NZ

20 September 2017

Update
Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 72940

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: