2 Years abroad - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu 2 Years abroad - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

2 Years abroad

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

22 Juli 2018 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Hallo lieve allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik wat geschreven heb, dus hier weer wat updates.

Ik woon nog steeds in het mooie Mount Maunganui en ik werk nog steeds bij Harbourside City Backpackers. Ik mag mezelf sinds een aantal maanden officieel manager van het hostel noemen wat natuurlijk super leuk is en ik heb het er nog steeds enorm naar mijn zin.

Ik realiseerde me laatst dat ik alweer bijna 2 jaar uit Nederland weg ben. Ik moet zeggen die tijd is echt voorbij gevlogen! Toen ik 7 maanden in Australie zat leek het veel langer te duren dan die 2 jaar die ik nu imiddels alweer weg ben. Ik denk dat dat vooral te danken is aan onze fijne telefoontjes die er voor kunnen zorgen dat ik practisch aan tafel zit bij het kerst ontbijt. Elke dag kan je wel berichtjes sturen naar vrienden en familie waar dan ook ter wereld waardoor het voelt alsof je niet zo heel ver weg bent. Het feit dat er binnen kort een flucht van over 24 uur op mij staat te wachten doet me dan weer beseffen dat ik daad werkelijk aan de andere kant van de wereld zit!

Ja ja mensen jullie lezen het goed, ik kom mijn gezicht weer even laten zien! Ik vlieg eind Augustus naar Nederland om zo'n 2.5e week vakantie te vieren. Mijn lieve zus Ruth is eind Augustus uitgerekend van een zoon dus ik vond het een mooie gelegenheid om die kant weer eens op te komen. Ik moet zeggen dat ik in de reis zelf niet zo'n trek heb, maar ik kijk er wel enorm naar uit om al mn lieve vrienden, mn vader en moeke, mn zussies, lieve lieve Elin, mn schone broers en alle andere lieve mensen die af en toe nog eens aan mij denken weer te zien! Het zullen vooral 2 enorm drukke weken worden met veel winkelen (H&M), veel wijn, veel en lekker Nederlands eten worden en alleen maar leuke dingen! Ik heb Elin, mijn nichtje, voor het laatst gezien toen ze nog maar 10 maanden was. Inmiddels is het alweer een hele meid van bijna 3! Heel gek idee kan ik je vertellen. Na die 2.5e week ben ik denk ik opnieuw toe aan vakantie haha dus heb ik voor mezelf nog een weekje bali geboekt voordat ik weer terug naar huis vlieg. Als het dan toch op de route ligt he!

Helaas is niet alles altijd rozengeur en manenschijn, ik heb hier ook een verdrietige tijd gehad. Toen Sarah de eigenaresse het hostel begon, nam ze een voormalig hotel over. Bij het hotel kreeg ze 1 guest mee, Mr. Tim. Deze man woonde al jaren in het hotel en is dus ook blijven wonen toen Sarah er een hostel/backpackers van maakte. (Sarah beheerd het hostel nu zo'n 15 jaar.) Mr. Tim woonde in kamer 212, hij had zijn eigen kleine prive kamertje en was happy met zijn simple life hier. Hij liet zichzelf niet zo vaak zien en was erg prive, maar elke ochtend en elke middag kwam hij altijd even langs receptie om een praatje met me te maken. "Kia Ora Renee" (hallo Renee) en dan bespraken we wat dingentjes, wat hij die dag ging doen, soms moest ik dokters of kapper afspraken voor hem maken, hij was altijd in voor een grapje en met Pasen bracht hij ons altijd chocolaatjes etc. Hij had bijna geen contact met zijn familie wat een bewuste keuze was, hij praatte hier verder niet over en dat was ook niet nodig. Het was een oprecht lieve man van 78 jaar en met was bedoel ik dus ook dat hij helaas is overleden begin Juni. Hij had een long infectie opgelopen en aangezien het een nogal koppige man was heeft hij hier niets aan gedaan. Hij is ingestort en een collega van me die op dat moment aan het werk was heeft een ambulance gebeld. De infectie werd hem te zwaar en de volgende dag heb ik hem op de Intensive Care opgezocht. Gelukkig hebben ze zijn familie gevonden en kunnen contacten want zijn lijf kon het niet aan en hebben ze hem in een kunstmatige coma moeten brengen waar hij niet meer uit is gekomen. We (3 familie leden, Aline mijn collega en ikzelf) hebben rond zijn bed gestaan, ik heb zijn hand vastgepakt en we hebben verhalen opgehaald. Het was erg fijn, we hebben gehuild en gelachen. Hier heb ik dan ook afscheid van hem genomen omdat we wisten dat hij hoogstwaarschijnlijk niet meer uit de coma zou komen. Ik ben blij dat het snel is gegaan zodat hij geen pijn heeft gehad maar elke ochtend als ik op het werk ben verwacht ik nog dat hij de trap af komt en met een big smile met z'n zonnebril op, z'n All Black's zegel ring aan even komt lachen bij mij aan receptie. We zijn dan ook bij zijn begrafenis geweest wat erg indrukwekkend was, een Maori begrafenis. Merendeels van de ceremonie was dan ook in het Maori maar de emotie zei genoeg. Ook hebben zijn 4 kleinzoons een Haka voor hem gedaan, ik kan jullie vertellen dat ik menig Haka heb mogen mee maken inmiddels maar zo powerful als deze heb ik het nog nooit gezien. Het ging door merg en been, pure kippenvel die kracht, power en emotie die daar in zat! (Voor mensen die niet weten wat een Haka is, je kan het makkelijk googlen). De tranen rolden over mijn wangen. Het was heel gek want hij had al 40 jaar geen contact meer met zijn familie dus zijn klein zoons kenden hem niet eens en toch hebben ze hem met zoveel respect een Haka getoond en afscheid van hem genomen. Van al die mensen die er waren kenden alleen wij hem van hoe hij was op deze leeftijd, heel gek was dat. Voor de familie erg fijn dat wij dan ook verhalen konden vertellen van wat voor man hij was op latere leeftijd. Na de begrafenis hebben we dan ook zijn kamer moeten verbouwen en die is dus nu in gebruik door backpackers wat voor mij nog steeds een heel gek idee is, want 212 is Mr. Tim zn kamer en van niemand anders :)

Verder gaat alles z'n gangetje. Het is hier nu winter en Nieuw Zeeland loopt lekker achter met van alles zoals verwarming en isolatie. Centrale verwarming kennen ze hier amper en ook van dubbel glas hebben ze nog nooit gehoord. Hier verwarmen ze ruimtes nog steeds met van die oude electrische olie heaters. Kou kleumen dus! haha. Hier in Tauranga krijgen we geen sneeuw dus dat valt dan weer mee. Van de week hadden we nog een groep Orca's voor het hostel zwemmen, zo bijzonder! Omdat het hier nu winter is hebben we gisteren avond Christmas in July gevierd. Wij Europeanen vieren kerst in winter, en hier is het 30 graden met kerst, dus vieren we 2x per jaar kerst zodat we ook een kerst in de winter hebben haha. Ik heb wallen hangen tot op mn kin, een kater die nog wel een paar dagen aan zal houden maar wat een top feest was het! zo'n 30 man en ieder had wat te eten gekookt wat ze normaal in hun thuis land zouden eten met kerst. Ook hadden we lootjes getrokken voor Secret Santa wat hillarische kado's opleverde.

Nou nog minder dan een maand en dan kunnen we allemaal weer in het echt bij kletsen! Dus haal de paprika chips, borrel noten, kaas planken en wijn maar alvast in huis!

Fijne zondag allemaal en tot snel.

Renee






  • 22 Juli 2018 - 01:50

    Gerda:

    Lieve Renee,
    Ik mag als eerste je verslag lezen, ja dat krijg je als je in hetzelfde land woont. Het is zo fijn te horen dat je je hier thuis voelt want dat gevoel heb ik ook. Ik wens je een goede reis en een heerlijke tijd in Nederland. Groet en knuffel, Gerda

  • 22 Juli 2018 - 04:31

    Hetty:

    Ghee Renee, dankjewel voor weer een mooi verhaal. Goed te horen dat je het naar je zin heb daar en dat je niet zoveel drinkt en dat het een top feest was. Hoop dat als je weer in Traaie bent dat je niet verdwaalt maar ze zullen bij Tinckerbel wel een landkaart van Traaie hebben.
    Doe iedereen de groete van mij

  • 22 Juli 2018 - 04:43

    Ruth:

    Lieve Renee, het voelt idd alsof je heel dichtbij ons bent en mede daar door ben je voor Elin echt geen vreemde! Tante Renee hoort erbij en woont ‘gewoon’ in New Zealand en kan je smorgens of savonds mee video bellen. Wat zal het mooi en emotioneel zijn je weer in het echt te zien. Ik denk dat zij het gek genoeg heel normaal vind je live te zien en blij zal zijn met cadeautjes uitpakken en je al der spullen en speelgoed in huis te laten zien zoals ze dat bij iedereen doet. Ik hoop dat als je aankomt je neefje net een dag of wat eerder al geboren is want deze belachelijk hete zomerdagen ben ik inmiddels beu Haha! Zoals Elin altijd zegt “blij jou weer te zien”

  • 22 Juli 2018 - 05:30

    Joke:

    Hoi Renee,
    Het is ochtend, net 7 uur, en het is al warm. Hier op de boulevard is het al een drukte van jewelste; het is vandaag zomermarkt en die wordt nu opgebouwd. Een groep van 7 mensen en 12 honden wandelen, zoals iedere morgen rond deze tijd, op het strand. De honden rennen om de beurt het water in, heerlijk om ze zo te zien genieten!
    Vlissingen is volgelopen met toeristen. Uiteraard veel duitsers en belgen, maar ik hoor ook veel talen die ik niet thuis kan brengen. Gisteravond was het enorm gezellig. Alle terrasjes waren afgeladen en ook op het strand bleef het lang druk. Een heerlijke zomer die al weken duurt en waar geen eind aan lijkt te komen.
    We kijken er naar uit om je dan eindelijk weer terug te zien. Ik wens je een heel goede reis en tot gauw!
    Joke

  • 22 Juli 2018 - 06:08

    Tante C:

    Lieve Renée
    Idd al weer twee jaar weg. Wat kan er veel gebeuren! Wij verhuisd (als je naar opa en oma gaat en even tijd hebt...) van een groot huis buiten, naar een appartement midden in de stad. Ik volg je natuurlijk op Instagram dus blijf een klein beetje op de hoogte. En net wat je zegt, dankzij de telefoon zijn afstanden niet meer wat ze waren. Sterkte met de lange reis en tot in Nederland,
    X

  • 22 Juli 2018 - 06:31

    Janka:

    Lieve Renee,
    Dank voor je mooi geschreven verhaal en dat je ons meeneemt in jou leven.
    En wat mooi dat je schrijft na 2,5 halve week ga ik weer naar huis. Geniet straks van alle bezoekjes en bovenal van de familie. En een goede reis. Knuffel mij

  • 22 Juli 2018 - 07:46

    Marjolein S:

    Hoi Renee,
    Ook ik vind het super om mee te lezen hoe je aan de andere kant van de wereld leeft. Duurt nog even, maar ik wens je alvast een fijne reis. En daarna GENIETEN, van je pa, ma, zussen, zwagers, Elin en je neefje!!! Maak er een groot feest van in Holland en ik volg het via de foto,s die vast verschijnen. Xxxx je achter nicht Marjolein

  • 22 Juli 2018 - 08:29

    Aartje:

    Hey Renee wat leuk om weer een verslag te lezen en wat ik altijd al geroepen heb je moet een boek gaan schrijven want je schrijft geweldig. Ik denk als jij echt een boek ga schrijven dat iedereen dat dan in één adem uit wilt lezen . Ik volg je altijd op face book en hoor zo nu en dan iets van je ma . Leuk hoor dat je naar Nederland komt , ja het wordt een lange reis voor je hopelijk heb je een leuk iemand naast je in het vliegtuig. Wij gaan ook een reis maken maar niet zo ver hoor wij gaan verhuizen van Zeeland naar Limburg dus wij gaan Zeeland verlaten. Wij willen toch dichter bij de kleinkinderen gaan wonen. We wensen jou een hele fijne tijd in Nederland en hoop je toch ook nog even te kunnen zien . Veel liefs en goede reis Eric en Aartje

  • 23 Juli 2018 - 08:57

    Albert:

    Mooi verhaal Renee.

  • 24 Juli 2018 - 04:29

    Mam:

    Lieve schat, wat heb je weer mooi geschreven. Vooral het verhaal van Mr Tim is ontroerend mooi.
    We zijn aan het aftellen mop. Kan niet wachten!!!
    Tot heel gauw. liefs mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Tauranga

Azië & Nieuw Zeeland

Op een enkeltje naar de andere kant van de wereld.

Recente Reisverslagen:

13 September 2020

New Zealand and Covid-19

22 Juli 2018

2 Years abroad

12 Januari 2018

The Simple Life

03 December 2017

Vader & Moeke in NZ

20 September 2017

Update
Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 1348
Totaal aantal bezoekers 73962

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: