Van Kameel tot Arabisch Kasteel! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Renee Weijde - WaarBenJij.nu Van Kameel tot Arabisch Kasteel! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

Van Kameel tot Arabisch Kasteel!

Blijf op de hoogte en volg Renee

06 Januari 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Allright, ik was gebleven bij de vrijdag...

Vrijdag hadden ma en ik besloten om met de hop-on hop-off bus door Dubai te karren. We hadden een taxi genomen naar Atlantis, dat is een mega hotel gebouwd op de Palm Jumeirah (je weet wel die palm eilanden die gebouwd zijn door de bagger in zee? Nou die dus) Heel bizar als je over het palm eiland naar je bestemming rijd aangezien dat dus gebouwd is door mensen, heel vreemd en super groot en mooi!

Bij Atlantis aangekomen zijn moeders en ik naar de secret chambers gegaan, voordat je hier rare gedachten bij krijgt, het is een aquarium ;) Op atlantis is verder nog een super water park te vinden, zwembaden en je kan er zwemmen met doflijnen etc maar wij hebben alleen het aquarium gedaan want er was nog veel meer te zien in Dubai dus zonde om hele dagen in het water te gaan liggen. Super mooi aquarium weer, heel bijzonder met hele rare vissen en vooral veel vis in die enorme tank!

Na Atlantis hebben we een kaartje gekocht voor de hop-on hop-off bus die ons door het beach deel en het city deel van Dubai bracht. Je kan dan afstappen waar je wilt en ook weer opstappen waar je wilt. Heel makkelijk en erg handig want zo zie je alles wat je wilt zien en vermeid je alles wat je niet wilt zien, dikke prima dus. Wij op die bus boven in (het is zo'n engelse dubbel dekker dus open aan de boven kant) en zijn zo gaan touren door Dubai. Het was wel vrijdag wat de zondag voor de moslims is wat dus betekend dat het hun vrije dag is. Daardoor waren merendeel van de Souqs niet open maar gelukkig hadden we die woensdag al gezien en bezocht met vader. We hebben erg leuke dingen bezocht zoals en ook gezien tijdens de route door de stad. Als je door Dubai rijd zie je overal enorme afbeeldingen van alle belangrijke Sheiks, heel vreemd als wij enorme afbeeldingen van Willem Alexander op de straten zouden tegen komen maar hier is dat heel normaal! Verder is het ook heel handig om vanuit die bus foto's van mensen te maken, iets wat ik het liefste doe! Bijzondere mensen op fotos zetten zonder dat ze het door hebben zodat je ze puur op de foto hebt staan. We hadden met onze ticket ook nog een gratis boot tour van een uur op de creek. We hadden al op de creek gevaren met dat kleine bootje wat ik van de week vertelde, maar ach het is gratis dus laten we het maar doen. Het was heerlijk weer en de tour zelf stelde niet veel voor maar altijd leuk om even op het water te zitten. Mam en ik waren vergeten te lunchen en het was inmiddels al een uur of 14.00 a 14.30 dus onze maagjes rommelde wel. Gelukkig was er een mannetje aan boord die wat van die gekke Arabische hapjes maakten dus die heb ik maar gekocht. Geen idee wat het was of hoe het heette maar het was iets van kip en groenten met wat aardappel in een wrapje, heerlijk!

Toen we wel klaar waren met de sight seeing moesten we nog terug met een bus naar de overstap plek van de andere bus. Dit haalden we maar net en het was inmiddels alweer 17.00 uur. Dit betekend gegarandeerd fille in Dubai en aangezien er maar 1 main road is, zit alles vol! Dus wij hebben weet ik het hoe lang erover gedaan om uiteindleijk bij een plek uit te komen waar ze gelukkig taxi's hadden zodat we van daaruit verder naar huis konden met een taxi. Ik geloof dat we net voor pap thuis waren en dat was rond 18.30 uur! Pfff wat een helse rit maar goed, een top dag gehad en we moesten nu snel douchen en omkleden want er stond een avondmaal op de planning! (Normaal eten mam en ik overdag warm omdat pap op zijn werk ook warm eet overdag en dan eten we savonds alleen nog maar wat brood). We werden uit een genomen door 7 collega's van pap, die collega's hadden de Nederlandse nationaliteit, er kwam er 1 uit Nepal, Bangladesh en Myanmar. We gingen eten bij de Indier wat verder weg van het centrum, een eet tentje waar me vader al sinds 2006 komt en ze dan ook heerlijk eten voor je klaar maken! We kwamen binnen in een donkere tent en toen we vroegen om een tafel voor 10 werd dat direct voor ons geregeld. Het is een Indiase tent dus uiteraard stond cricket aan op tv en het was zo donker binnen dat we elkaar amper konden zien! hahaha. Het was een super gezellige avond met de collega's en allemaal erg aardige mensen! Totaal verschillend allemaal maar dat maakte het juist zo leuk! Op verzoek van me vader had Allam (de collega uit Bangladesh, grappig ventje) het bonnetje van de vorige keer mee genomen zodat hij mooi het zelfde kon bestellen want dat was zo lekker! Nou en lekker dat het was! My gooood, zo lekker spicey dat je lippen ervan branden en tintellen, heerlijk! Helaas was het de volgende ochtend wat minder prettig maar goed, daar zal ik verder maar niet op in gaan! Een van papa z'n collega's, een meid van 21 uit Nederland die ook hier in dit huis woonde had ons gereden en ze was toch wel blij dat ze de baas, zijn vrouw en kind veilig weer thuis had weten te krijgen! haha, voor haar blijkbaar een spannende en vreemde ervaring! Maar overall echt een TOP avond!

Op zaterdag hebben mams en ik het wat rustiger aan gedaan, we zijn naar de Emirates Shopping Mall gegaan waar we heerlijk wat winkeltjes hebben bezocht, wat rond hebben gewandeld en onze ogen weer uit hebben gekeken. We hebben de boeken winkel weer leeg gekocht, ons verbaasd over de indoor ski hal (ook de enige in de emiraten) en toen we kappot waren rond half 1 hebben we een bios kaartje gekocht voor een film waarvan geen beschrijving was dus het was een pure gok! Achteraf bleek het echt een super leuke film te zijn, een aanrader "The Secret life of Walter Mitty". In het begin denk je, nou is dit alles?! En verder in de film is het echt super leuk en mooi! Dus zeker een bezoekje waard!

Zaterdag avond was vader weer rond 19.00 uur thuis en had hij weekend! hahaha Voor zover je het weekend kan noemen ;) Hij heeft 1 dag in de week vrij en voor hem is dat op zondag. Dit betekende dus dat wij een dagje op stap konden met vader erbij! We hadden besloten om een dagje naar Abu Dhabi te gaan en wel naar de Grand Moskque. Na een uurtje door de woestijn te hebben gereden langs de kampen van de werklui van Dubai en een Ikea en verder wat zand met hekken er om heen zodat de Kamelen niet voor de auto's lopen kwamen we aan in Abu Dhabi. De Tom Tom wist helaas niet alle wegen te vinden dus zijn we hier en daar uit eindelijk met een omweg bij de grote moskee aangekomen. Het was echt zooooooooo mooi en zooooooo groot, een enorm witte gebouw met dan die fel blauwe heldere lucht als achtergrond, echt een plaatje! Voordat we naar binnen mochten moesten mama en ik nog den propere kledij aantrekken, deze kon je lenen en moest je ergens beneden in een kelder ophalen. Dus wij in onze lange zwarte synthetische jurk met capuchon (wel helemaal mijn kleur!) naar binnen en het was echt adem benemend mooi! (zie foto's Facebook) Ook weer een bizarre wereld en jammer van al die toeristen die om me heen krioelden maar ach, dat drukte de pret niet! We hebben weer belachelijk veel foto's gemaakt en op onze blote voetjes mochten we dan ook nog door de gebedsruimte lopen, maar alleen als deze niet in gebruik was. we hebben er nog wat rond gelopen en daarna zijn we verder gereden naar de heritage village of Abu Dhabi. Hier hebben ze een dorpje nagemaakt van hoe het er ongeveer 40 a 50 jaar geleden uit zag. Super leuk om allemaal te zien, nog een kameel geaaid daar op het strand gelopen met uitzicht op de grote stad met alle hoge gebouwen aan de andere kant van het kraak heldere blauwe water! Heerlijk even met de voetjes in het water want je mocht er helaas niet zwemmen, too bad! Ook dit was echt een dag om nooit te vergeten! Mocht je ooit denken om naar de UAE te gaan, ga dan ook vooral even langs Abu Dhabi want het is veel minder toeristisch, veel minder hectisch en allemaal niet van zien en gezien worden met je dikke auto's en asociaal gedrag op de weg, super chill en de mensen zijn er veel vriendelijker en minder uitlaatgassen dus echt een hele leuke stad! (Eingelijk beter dan Dubai maar ach hahahaha)

Maandag (vandaag) was onze laatste dag want morgen vertrekken mams en ik weer met het vliegtuig terug naar NL (Helaas!). Minou (dochter van Janka, vriendin van mama) was op zaterdag nacht over gevlogen naar Dubai om haar vader te bezoeken die hier woont en was op zondag ochtend aangekomen, dit leek ons een leuke kans om een dagje wat leuks te gaan doen! Dus zo gezegd zo gedaan, vandaag hadden we een date met Minou! Gezellig!! Ze werd om half 10 bij ons huis afgezet door haar vader en na wat gedronken te hebben zijn we met de taxi naar de Fish, Fruit and Vegitable market gereden, het leek ons namelijk enorm leuk om van die gekke vis soorten op die markt met al die arabieren foto's te maken. Nou.... we hebben het geweten! We waren de enige blanke of buitenlanders daar op die markt en de attractie was niet meer die vissen, nee dat waren wij! OMG heb me wel vaker wat ongemakkelijk gevoeld hier in die mannen cultuur in Dubai maar dit sloeg wel alles, dear lord, ik had me sjawl maar over mijn hoofd getrokken zodat het wat minder op viel dat ik blond was maar als we 10 minuten over die markt hebben gelopen denk ik dat het veel is! hahahaa, zo naar voelden we ons daar en absoluut niet op ons gemak met al die vieze mannetjes dus we zijn maar weg gegaan! We hebben toen een taxi gepakt naar het heritage village van Dubai waar we wel 5 kamelen hebben gezien, geaaid en foto's van hebben gemaakt, wat een leuke beestjes! We waren uiteraard weer de eersten en hebben daar wat rond gelopen. Uit eindelijk kwamen we bij een kamelen museum waar we een prive rondleiding hebben gekregen van zo'n Arabische man die ons echt ALLES heeft verteld over kamelen, stel me een vraag en ik weet het!! hahaha. Echt een super leuke dag gehad! Die man vroeg of we haast hadden en dat hadden we niet dus hij heeft ons wel meer dan een uur bezig gehouden, ben nu nog meer verliefd geworden op kamelen! Ik wil er ook 1! Nadat we aan het water hebben gelunched zijn we nog even naar de Dubai Shopping Mall gegaan waar we nog wat hebben rond gelopen en toen zat de dag er alweer zo goed als op.

Ik heb echt een fantastische week gehad en had het echt voor geen goud willen missen! Ikvond het enorm leuk om eens een keer een Arabisch land te zien, hoe het hier aan toe gaat, hoe het leven hier is. Ik vond het enorm leuk om te zien hoe papa hier dan die 8 weken leeft, wat hij doet en hoe zijn dag eruit ziet, plus het was natuurlijk heel fijn om mijn vader even te zien zo tussendoor!! En eigenlijk was het heerlijk om weer in het buitenland te zijn, nieuwe cultuur te ervaren en te beleven, de positieve en negatieve punten te ervaren, heerlijk ik kan er geen genoeg van krijgen van het reizen, dat blijkt maar weer!

De dingen die ik ga missen zijn het weg zijn, nieuwe ervaringen op doen, de temperaturen hier, samen zijn met vader, nieuwe dingen te weten komen, culturen te ontdekken, verrast worden aangezien je elke dag wel wat nieuws leert en uiteraard mijn en-suite badkamer!! hahah Die luxe wil ik elke dag wel!

De dingen die ik niet ga missen is die hele mannen cultuur hier, de arrogantie, de bling bling en dat alles draait om wat je hebt en niet om wie je bent, de vrijheid die je hier eigenlijk niet hebt, ook al ben je toerist je moet je alsnog aan de regels van hier houden en alle extreme aandacht die ik hier krijg alleen omdat ik Europees ben en blond haar heb, ze riepen me hier na met "Shakira", nou ik voel me enorm vereerd maar toch niet hahaha!

Ik ben dankbaar dat ik deze ervaring weer op heb moge doen dankzij mijn ouders en zal het ook niet snel vergeten!! Dubai, het was me een genoegen maar de volgende keer dat ik de Arabische landen bezoek zal het toch meer Abu Dhabi en Oman worden, maar ach; zeg nooit nooit!

دبي حتى نلتقي مرة أخرى (Dubai, until we meet again)


  • 06 Januari 2014 - 21:27

    Ruth:

    Weer super om te lezen. Grappig slot met je voors en tegens ;)
    Geef papa nog een dikke knuffel van ons en be safe, fijne terugreis.

    dikke kus
    Ruth

  • 06 Januari 2014 - 23:10

    Aartje:

    Hoi Renee ,

    Ik heb je verhalen weer allemaal gelezen en vond het weer heel interessant over het land zelf
    maar ook op de manier zo als jij kan schrijven , echt geweldig.
    Als jij ooit een boek ga schrijven zal ik die zeker kopen .
    Ben blij dat jullie het leuk hebben gehad.

    Goeie terug reis.

    Groetjes Aartje.

  • 07 Januari 2014 - 06:39

    Hetty:

    Ghee Renee
    De kamelen die hoef je niet te missen die hebben we ook in Terheijden... ook het ontdekken van nieuwe culturen hoef je niet te missen die hebben we ook in Terheijden... En de goede temperaturen hoef je niet te missen die hebben we ook in Terheijden... Maar een papa kunnen we niet leveren dus die zal je wel missen.... Maar wij zijn weer blij dat jullie terug komen...
    Vrgr. Hetty xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 72986

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: