Oud vs Nieuw - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Renee Weijde - WaarBenJij.nu Oud vs Nieuw - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

Oud vs Nieuw

Door: Runnee

Blijf op de hoogte en volg Renee

05 Januari 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Zo, het is alweer even geleden dat ik wat heb getypt maar men oh men zo veel nieuwe indrukken en belevenissen, het heeft er even bij in geschoten!

Ik geloof dat ik moet beginnen bij de woensdag middag. Vader had de middag vrij genomen zodat we met z'n drieën Dubai konden gaan ontdekken, wel zo handig met vader want die kent de weg hier inmiddels natuurlijk en hij heeft een auto.

Dus wij om 12.30 uur met de auto richting het oude gedeelte van de stad, hier in dit oude gedeelte zijn alle verschillende soorten Souqs te vinden. Souq is het Arabische woord voor markt en vroeger was dit ook de plek waar alles gebeurde in Dubai. Nu zijn die souqs alleen nog maar in het gebruik van toeristen. We reden er zo naartoe want vader had zijn tom tom bij zich. We werden wel een beetje omgeleid waardoor we recht door een stuk stad werden gebracht waar nog geen toerist te zien was, alleen maar overstekende mensen die niet op of neer keken, dikke auto's voor te kleine straatjes maar uiteindelijk kwamen we dan bij een parkeer garage terecht. We kwamen uit bij een stuk haven waar allemaal van die oude boten lagen. Deze zijn al honderd jaar oud maar nog steeds in gebruik. Hele dozen met koelkasten en LCD tv's stonden op de straten omdat die nog geladen moesten worden in de boot. Erg leuk zicht! Dubai is een van de veiligste landen ter wereld, er is heel weinig criminaliteit (gezien de straffen die opgelegd worden haalt iedereen het wel uit zijn hersens om iets fout te doen!) dus er word ook niks van straat gejat, je tas kan je gewoon in de auto laten liggen en de voordeur hoeft niet in het slot! Heerlijk veilig gevoel!

We hebben wat over de verschillende souqs geslenterd, en wat dingetjes gekocht. Ook hebben we een bosje safraan gekocht wat hier ook relatief goedkoop is. Wel erg irritant al die Arabieren om de meter een hele lijst aan merk tassen opnoemen waar ik absoluut geen intresse heb! "Yessssss Miss, you like bags? Ooohh I have Prada, Gucci, Fendi, Dior, Chanell... Miss you like???" NEE ROT OP! hahah dat zei ik natuurlijk niet maar schudde netjes nee en liep verder.

Na de Souqs zijn we voor 1 Dirham (€0,20) heen en weer naar de overkant gevaren met een oud bootje waar maar zo'n 20 mensen op kunnen. Je moet aan weerszijden van de boot zitten maar al die stomme lokalen die stappen als eerste in de boot en gaan dan gelijk aan de voorkant zitten, waardoor wij om moeten lopen en bijna van die boot afdonderen, ze zullen ook niet even je arm vast houden of zo want dat mag dan weer niet van al die culturen, pfff moeilijk moeilijk allemaal hoor! hahah. Maar goed, de trip was die 20 cent zeker waard, super leuk! Aan de overkant hebben we bij een restaurantje aan het water wat gegeten en vervolgens weer met de boot terug naar de overkant.

Aan het einde van de dag nog even boodschappen gedaan waar we weer de gekste dingen tegen kwamen, o.a Kamelen melk. Mam heeft het geproefd en die vond het wel lekker, nou mij niet gezien, er zijn grenzen! Verder is er ook een apart gedeelte voor NON Moslims waar ze varkens vlees verkopen.

Op dag drie zijn mams en ik naar de Dubai Mall geweest. Dit is de grootste shopping mall ter wereld! Uiteraard waren we een van de eerste daar in die mall en dat was maar goed ook want zo konden we dus mooi om 10.00 uur sharp in de rij gaan staan (als tweede) bij het aquarium. Ja je leest het goed, deze mall heeft een heus aquarium en onder water wereld binnen in de shopping mall. Het was echt een super mooi aquarium, zo veel vissen maar wat ons het meeste opviel was dat alles zooooo schoon was! We hebben niet 1 algje kunnen ontdekken in geen een van de water bakken. Erg leuk! Na het onder water spektakel zijn mams en ik eens even lekker gaan shoppen. MY GOD where to start! He is daar zooo groot dat kan je je echt niet voorstellen, het is gewoon een dorp op zich! Ze hebben de hele mall ingedeeld in verschillende secties. Zo heb je een schoenen sectie waar alleen maar winkels zitten die schoenen verkopen, een electronica sectie een kinder sectie, je hebt daar ALLES! van de wat goedkopere winkels als Zara, Zara home, Mago, Monsoon tot aan de super dure winkels als Gucci, Mark Jacobs, Dior en daar alles tussen in. Moen een merk en ze hebben het! Dus we hebben ons daar die middag PRIMA vermaakt! Ook onze ogen uit gekeken naar al die mensen al die auto's die je kunt winnen, alles is groots en bling en als je dan op je taxi staat te wachten dan zie je de grootste auto;s voorbij rijden eigenlijk echt belachelijk wat een wereld dit is. Aan het eind van de mall staat de Burj Kalifa, dit is het hoogste gebouw ter wereld. We wilden er eigenlijk in maar er waren geen kaarten meer te verkrijgen helaas. (de hele week vol geboekt) Naast de Burj Kalifa vind je de mega fontein die gebaseerd is op de fontein in Las Vegas maar uiteraard nog mooier en groter. Toen zijn we met een taxi naar de Burj Al Arab gereden wat dan weer het enigste 7 sterren hotel ter wereld is. We liepen daar op het strand van Jumeria waar we een mooi zicht hadden op het hotel. Helikopters vlogen af en aan om vervolgens op het platform te landen wat boven op het hotel was, bizar! Dus in die twee dagen tijd hebben we weer een hoop gezien van Dubai en gedaan.

De volgende dagen komen er ook aan maar die moet ik nog gaan schrijven. Als ik dat allemaal in 1 verhaal moet doen dan gaan jullie ogen draaien en dat moeten we niet hebben natuurlijk!!

Na de mall was het nog een beetje te vroeg om naar huis te gaan dus zijn moeders en ik nog

• 05 Januari 2014 - 19:39

Niels:

Hoi Renée,

Geen land voor mij al zou ik wel al die auto's willen zien die er rond rijden. Super leuk om je verhaal te lezen, de foto's hebben Ruth en ik al op facebook gezien, tof!

Groet Niels

ps wat heb je na de mail nog met je moeder gedaan..?

• 05 Januari 2014 - 21:51

Truus En Edward:

Hoi renee en natuurlijk jouw medereizigster ellen en de gastheer annex vaders ook gegroet. Salaam aleikum.
    Wat een belevenis zeg, dat wereldje. Mooi om eens mee te maken. Oke, iets anders dan ierland, waarschijnlijk leeft een bepaald deel van de bewoners aanmerkelijk luxer als de rest van de wereld maar toch denk ik een mooie ervaring om mee te maken wat olie dollars doen. Ook bijzonder om je vader in zijn werkomgeving te zien en ervaringen te delen. Ook goed van je dat je het verstandiger vond om je moeder te vergezellen.
    Genieten jullie zo veel als mogelijk en we lezen graag het vervolg van jouw verslag.

Groetjes, ook aan je pa en ma,
    truus en edward,

• 06 Januari 2014 - 07:44

Hetty:

Ghee Renee wees blij dat ze op de markt alleen maar tassen aanboden op de markt voor het zelfde geld hadden ze kamelen aangeboden voor je mooie mama, was toch lastig geweest om 7 kamelen af te slaan. Haha...
    Veel plezier.
    Vrgr. Hetty Xxx

• 06 Januari 2014 - 12:29

Maarten:

Valt er ook nog wat te drinken?