Indonesia en New Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu Indonesia en New Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

Indonesia en New Zealand

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

14 September 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal,

Sorry het heeft even geduurd maar hier is dan blog 2. Het is er niet van gekomen om een nieuwe blog te schrijven aangezien ik geen wisselstekker had in Indonesie (de stekkers van Iphones zijn dunner dan de stekkers van een adapter van een laptop en die dikke pinnen passen dus niet) en dus ook mijn laptop niet op kon laden. Inmiddels zit ik alweer een week in Auckland, Nieuw Zeeland maar ik moet nog even bij schrijven van Indonesie.

Ik was gebleven dat ik terug was gekomen van Nusa Lembongan en de Bali belly had opgelopen. Nou dat is na 2 dagen helemaal goed gekomen en na een paar dagen rust in mijn oude vertrouwde M-Hosteltje in Seminyak kon ik er weer tegenaan, en dat was maar goed ook want Natelie en Julie uit Engeland en Schotland, wonend in Syndey stonden op de stoep in Kuta. Dus ik naar Kuta, hun kwamen savonds aan en het was weer zoals vanouds met Natelie. Even jullie geheugen opfrissen hoe ik Natelie ook al weer heb ontmoet, we hebben elkaar vorig jaar in Myanmar leren kennen en ik heb samen met haar en haar neef Adam door Myanmar en Cambodja gereisd. Dus ook weer hier in Indonesie, dikke pret! Het was hun eerste keer Indonesie en het is dan juist leuk om het land weer door een "nieuweling" zn ogen te zien.

We zijn een avondje in Kuta op stap geweest en hebben na 2 nachten de boot van Pedang Bai naar Gili Trawangan genomen, een van de drie kleine eilandjes naast Lombok. Ik was daar 4 jaar geleden voor het eerst en ik moet zeggen er is een hoop veranderd en niet zozeer ten goede. Vroeger stonden er alleen maar hutjes en wel wat stenen huisjes enzo en guesthouses etc. Maar nu staan er zelfs winkeltjes met airco! Zo bizar! Chillen aan het strand is niet meer op een houten bedje maar is een hele lounge tent geworden. Zo kon je vroeger in zee stappen en met de schildpadden zwemmen, nu moet je daarvoor op een snorkeltour. Maar goed, het is nogaltijd even gezellig en we zaten in het hostel waar ik vorig jaar ook zat dus dat was allemaal dikke prima. 4 Nachten zijn we er gebleven en hebben dus een snorkeltour gedaan waar ik toch nog 7 schildpadden heb gezien en stukje mee heb gezwommen. Ik heb me ook dood gelachen om die meiden, ikzelf ben als een vis in het water, geef mijn de zee of een zwembad en ik kom er de rest van de dag niet meer uit. Ben dan ook groot fan van snorkelen en duiken, lekker in mn element. Die meiden overigens niet zo... ze wisten dan ook niet hoe je een snorkel moest gebruiken, als in de zin van het gehele mondstuk in je mond stoppen zodat je adem kunt halen, ze dachten dat je alleen de twee pinnetjes (waarop je kaken op elkaar klemmen zeg maar) in je mond moest steken waardoor er natuurlijk helemaal geen lucht door kwam en ze hoestend en proestend boven kwamen. De zee was aan de kust vrij wild dus van de bood in het water en aan land komen was nog een kunst maar het ging goed haha.

Na 4 nachten was het weer tijd om terug te gaan naar het vaste land. We namen de boot aan het eind van de middag weer terug (de ochtend boot was al vol geboekt) en helaas ging deze tocht mij iets minder rooskleurig af. Man man, die 2 uur leken er wel 4 en ik zat tegen het randje aan van kotsen. Ik heb de geweldige genen van mn voorouders geerfd wat reizen betreft, maar die zee-benen zijn naar iemand anders gegeaan geloof ik. Golven + Boot + Renee = alles behalve een goede combinatie. Maar goed, we hadden de trip overleefd, van boord af, ook de bagage was nog heel en nu door naar de shuttle service die ons door naar Ubud zou brengen. De meeste mensen gaan na de Gili's terug naar Seminyak of Kuta waardoor die busjes meteen gevuld zijn en weg kunnen. Wij stonden daar zeker een half uur in het donker, de reste was al weg op 2 Fransen na en die vent bleef maar lekker (typisch Azie dit) zeggen "yes yes bus coming, no worries, bus coming you wait!" dus wij wachten, hij 3x op de scooter weg en weer terug, bellen met mensen. Toen had hij volgens mij uiteindelijk gewoon een vriend geregeld met een auto en konden we eindelijk door naar Ubud, ik had uiteraard de beste plek van de auto en ben voorin gestapt, hoppaaaa. Hadden ze maar niet achterin moeten stappen. Dus toen 2 uur reiden naar Ubud waar we op een algemene af-drop-plek werden achtergelaten, en waar je je dus weer scheel mag betalen aan een taxi mannetje. Ik was al eens eerder op Ubud geweest en wist dat het maar zo'n 10 min rijden was, dus die taxi chauffeurs vroegen weer belachelijke bedragen, dus wij terug naar die ene auto van ons die ons dus van Padang Bai naar Ubud had gereden en die wilde ons wel voor de helft van de prijs ook nog door rijden naar het hostel. Prima!

Aangekomen bij In Da Lodge, waar ik vorig jaar ook een week heb gezeten, hebben we meteen een privé chauffeur voor een halve dag geboekt (kostte zo'n €8 per persoon) die ons naar tempels en rijstvelden etc zou brengen. Toen douchen, eten en naar bed, ik was gaaaaaaaaar! we hadden geen airco op de kamer maar ik was zo moe dat ik als een blok in slaap ben gevallen.

De volgende dag langs de rijstvelden, luwak koffie plantages (koffie die gemaakt word van koffie bonen die door een beest zijn uitgepoept), langs de holy spring water temple en langs een mooie waterval. Aan het eind van de dag heeft deze beste man ons ook bij onze volgende accommodatie afgezet wat een heerlijk luxe villa was. We hadden twee prachtige slaapkamers, twee badkamers, een woonkamer en een terras. De meiden sliepen met z'n tweeën op een kamer en ik had mijn eigen kamer met koelkast, koud water tank, tv, badkamer etc. Ook was er een gezamelijk zwembad wat een infinitypool was waarbij je uitkeek op de jungle. HEEEEEERLIJK!!!!! we hadden room service, we konden gebruik maken van gratis transport, wate en luxe!!!! (voor nog geen €30 per persoon per nacht) die avond ben ik heerlijk in slaap gevallen in mijn eigen twee persoons bed in een kamer met airco!

De volgende dag zijn we rond de middag terug gegaan naar Seminyak waar we nog een prive villa hadden gehuurd met prive zwembad, ook niet verkeerd! In de avond zijn we nog voor een laatste keer op stap geweest in Kuta en de volgende dag moest ik alweer afscheid nemen aangezien zij die avond terug vlogen naar Sydney en ik ging door naar Canggu. We hebben beloofd elkaar weer op te gaan zoeken, zij willen naar Nieuw Zeeland komen en ik wil nog een keer terug naar Australië.

De beste taxichauffeur had nogal wat moeite me thet vinden van mijn hostel maar uiteindelijk had hij het dan zowaar gevonden. Het was een prima hostel, Lay Day Surf hostel, ik geloof van onder anderen Nederlandse eigenaren. Ze hadden twee zwembaden, een barretje en een goede Warung (eet tentje) in de straat maar verder zat het wel ver van plekke vandaan. Ik verbleef er twee nachten en heb dan ook maar een scootertje gehuurd om zo op plekken te kunnen komen. Normaal ben ik geen fan van scooter rijden in Bali gezien de drukte op de wegen maar hier viel het wel mee en alles is goed gegaan. Ik ben naar het strand gereden en heb daar bij Old Man's place een heerlijke burger op. Toen ben ik naar de accommodatie gereden van Lotte en Teske, twee collega'tjes van H&M die hier op vakantie zijn. Super leuk om weer bekenden tegen te komen! Ook zij hebben een scootertje gehuurd en zijn we wat gaan rond touren en s'avonds lekker gegeten.

De volgende dag was mijn ena laatste dag op Bali dus ik ben weer terug gegaan naar M-Hostel in Seminyak, mn tweede thuis waar ik dan ook erg warm werd ontvangen! "AAAAHHH MISSS RINIE YOU ARE BACK!!" haha dat kreeg ik zo een aantal keer op de dag te horen van verschilende meisjes die daar werken, super lief. Ik kwam nog een Ier tegen die ik daar al eerder had gezien en ook weer op Gili Trawangan was tegen gekomen. Ik ben die middag nog langs mn favorite massage salon gegaan voor een full body massage, lekker gegeten bij mn favorite Warung en heb heerlijk geslapen. Ik had mijn kamer de volgende dag nog tot 17.00 tot mijn beschikking en rond 18.00 ben ik richting de airport gegaan om vervolgens door te vliegen naar Nieuw Zeeland.

Bali is fijn, heel fijn! Ondanks dat het met het jaar zo enorm veranderd, volgebouwd word en er steeds meer toeristen komen blijft het een fijn eiland als je de juiste plekjes weet. Ik zal er zeker nog een keer terug komen.

Op de airport van Denpasar stond ik naar het vertrek bord te kijken toen ik ineens mijn naam hoorde! Stond daar Lotus, een Nederlands meisje die ik in Canggu had leren kennen en nu haar vriendlin van de airport kwam ophalen, hoe toevallig!

Alles ging prima, ik vloog met Jetstar wat een beetje vergelijkbaar is met Easyjet. Helaas mag je er geen water mee aan boord nemen wat je na de douane hebt gekocht en moet je dus voor 375ML 5 Dollar betalen. En aangezien het een vlucht is van 6 uur heb je wel wat water nodig. Ook heb je zoals gebruikelijk een tv'tje voor je neus alleen moest je hiervoor ook betalen, 10 Dollar. Ik ga geen 6 uur voor mij uit zitten staren dus ik heb betaald en 2 films gekeken. Ik moest vervolgens op Sydney drie uur wachten, eenmaal aan boord heb ik mijn ogen dicht gedaan en heb non stop geslapen tot we gingen dalen, het opstijgen had ik niet eens mee gekregen!

Op Auckland aangekomen moet je wat dingen aangeven. Zo had ik wat eten bij me, maar dat mocht gewoon door de douanen aangezien het geen vers eten was. Ook had ik mijn hiking boots bij me en die moesten schoon gemaakt worden. Als er zaadjes aan de onderkant zitten en ik ga ermee aan de wandel in Nieuw Zeeland dan kan dat hun gehele oogst verknallen als er een bepaalde ziekte op zit. Dus die worden dan schoon gemaakt en die kreeg ik weer in een plastic zakje mee. Het was net zoals op tv bij Boarder security haha. Ook had ik wat kretek sigaretten bij me. Naar Nederland mag je 200 sigaretten mee nemen, ik had geen idee hoevel ik er mee naar Nieuw Zeeland mee mocht nemen dus ik had maar aangegeven op mijn papiertje dat ik er teveel bij me had, ik moest mijn 5 pakjes aan de beste meneer laten zien en mocht vervolgens alles gewoon mee nemen. Dikke prima dus.

Vervolgens op zoek naar vervoer naar het centrum. Er ging een of anderwe sky bus dus die heb ik maar genomen. Kreeg nog een dollar korting met mijn vliegticket. We werden ergens afgedropt en ben toen verder lopend naar mijn hostel gelopen. Ik was dus om 18.00 uur op woensdag 7 September van mn hostel weggegaan in Indonesie en kwam rond 17.00 uur op donderdag 8 September in mn volgende hosel aan, ik was gaar!!!

Inmiddels zit ik hier een week en gaat alles lekker. Leuke stad, erg rustig, niet veel mensen niet veel verkeer. Ik heb samen met een Nederlands meisje genaamd Yara afgelopen zaterdag een auto gehuurd en zijn we naar het noorden gereden. We zijn maar Murikai beach en Shelly beach gereden, beiden nog nooit echt op de snelweg aan de linkerkant van de weg gereden maar we hebben het overleefd! We waren om 09.00 uur vertrokken en om 17.00 weer terug.

Verder heb ik de stad een beetje verkend. Ik heb met wat mensen afgesproken en ik heb een poging gedaan tot het aanvragen van een bank rekening aangezien ik die nodig heb wil ik hier mijn sofie nummer aan mogen vragen wat ik dus nodig heb om te werken.

Ik ben vrijdag meteen naar banken gegaan hier in Auckland. Ik wilde het liefste bij Westpack aangezien ik hier ook bij zat in Australië en dat een prima bank is. Deze mevrouw vertelde mij dat ik een afspraak moeste maken voor het aanvragen van een bank rekening en dat ze voor Work & Holiday mensen al zo'n twee weken vol zaten. GODVER! haha. Ze adviseerde mij om naar een buitenwijk te gaan van Auckland, Ponsonby en het daar te proberen. Dus ik de bus gepakt naar Ponsonby en Westpack gevonden maar deze jongeman vertelde mij dat ze de aankomende weken ook vol zaten. Ik dacht zoek het allemaal uit ik probeer de eerste de beste bank hier die ik tegen kom. Deze meneer kon voor aankomende dinsdag (inmiddels afgelopen dinsdag) een afspraak maken! Dus ik kreeg een kaartje mee en moest dinsdag om 10.00 uur terug komen.

Inmiddels had ik ook al bij het postkantoor mijn IRD formulier opgehaald wat ik in moest vullen. Ook moest ik copietjes maken van mijn paspoort, mijn visum en ik moest een bewijs hebben dat ik hier een adres heb. Ik heb hier natuurlijk geen adres maar gelukkig kon mijn hostel mij een brief mee geven met het bewijs dat ik daar verbleef, dat was goed genoeg.

Dus ik ben dinsdag ochtend om 10.00 uur terug gegaan naar de ANZ bank waar mij verteld werd dat ik helemaal geen afspraak had. Nou dan heb je de verkeerde voor je want ik hou er niet van om van het kastje naar de muur gestuurd te worden dus uiteindelijk kon ene Jordan mij wel helpen, een prima vent. Hij heeft me ook echt goed geholpen en ik kreeg een bankpasje mee en had nu een doorlopende (GO) en een spaar (Online) rekening bij de ANZ bank. Ook moest ik voor mijn IRD papieren een bewijs hebben dat er geld in en uit is gegaan op mn rekening. Dus ik moest $500 mee nemen, dat werd op mijn rekening gestort en hebben we wat gespeeld met overboeken waarvan hij weer een uitdraai kon maken dat ik dan weer mee kon nemen voor mijn IRD aanvraag. (Volgen je het nog!?) Ik meteen door naar het postkantoor, de laatste dingen ingevuld, al die copietjes eraan gemaakt, dat mens van het postkantoor wat ietwat minder behulpzaam was heeft dr stempels gezet en alles in een envelop gepropt en nu moet ik tien dagen wachten op mijn IRD nummer, dan kan ik officieel gaan werken.

Nog maar even afwachten of dat ik dat allemaal binnen tien dagen binnen krijg aangezien mensen in het algemeen nogal moeit hebben met dingen in 1x goed doen. Zo ging het al mis met het uitschrijven bij mijn zorgverzekering voor vertrek, ik had duidelijk aangegeven dat het 15 Augsutus moest zijn maar toen kreeg ik ineens een brief binnen met "U bent uitgeschreven per 16 Juli"?????? Gelukkig heb ik dat weer recht kunnen zetten. Zo heb ik mij de vrijdag voor vertrek uitgeschreven bij de gemeente Drimmelen wat per 15 Augustus in zou gaan en waar ik per email een bevestiging van zou krijgen op dag van vertrek.

Ik heb op dag van vertrek geen email gehad dus mijn zus Chris is toen gaan bellen. "Neeeee mevrouw die email krijgt u pas na 2 weken" na 2 weken ook geen email, mijn zus weer bellen "neeeeeee mevrouw dat doen wij helemaal niet over de email, dat gaat allemaal per post!" Ook nooit wat over de post gekregen, die lijers hebben dus gewoon maar 1 taak en dat kunnen ze niet fatsoenlijk uitvoeren, Hoe moeilijk is het om een bevestiging van uitschrijving bij de gemeente op te sturen of te mailen. Sowiezo gek dat ze het niet over de mail doen want ik schrijf mijzelf uit, wat betekend dat ik geen adres meer heb in Nederland.... het is dat mijn ouders er nog wonen maar hoe had ik die brief anders moeten ontvangen?? Echt stelletje debielen daar! Maar goed, prima geen email maar ze hebben het dus ook niet per post verstuurd. Dus nu is mijn zus weer gaan bellen en nu blijkt dat zij niks meer voor mij kunnen betekenen en ik dus een of ander bedrijf moet gaan mailen die mij alsnog een copie kunnen toesturen. Ik dat bedrijf gemaild "neeeeeee mevrouw daarvoor moet u eerst naar een website, daar een formulier uitprinten, dat formulier invullen, weer inscannen en samen met een copie van uw paspoort opsturen per email, dan kunnen we een copie sturen naar een huisadres" IK HEB HIER GEEN COMPUTER MET PRINTER EN SCANNER SUKKELSSSSSSSSS! Echt ik word er zo giftig van! Maar goed, 3x adem halen en dan fix ik al die zooi wel weer maar ik ben er zo klaar mee om andermans zooi op te moeten gaan lossen! Je hebt een baan, je krijgt ervoor betaald, doe het dan ook goed!

Dus, ik wacht nog maar even af ofdat mijn IRD nummer optijd binnen is.

Ondertussen ben ik al een beetje opzoek naar werk, van het weekend misschien nog een tripje doen met een huur auto, alemaal leuke dingen.

Verder is het hier echt bizar duur, zo duur kon ik het mij niet herinneren haha, maar verder echt top! Toen ik hier aankwam en de bergen zag en het lekker 16 graden was met een zonnetje en blauwe lucht dacht ik echt van JA! Hier kan ik prima een jaar vertoeven! Ik ben nu alweer fan!

Nou ik hou jullie op de hoogte, ik probeer het wat beter bij te houden, heb nu ook een adapter dus moet allemaal goed komen.

Liefs


  • 14 September 2016 - 10:02

    Gerda:

    Leuk hoor, je kunt altijd ons adres opgeven als je iets officieels moet doorgeven! Veel plezier en veel geluk met het vinden van een leuke baan!

  • 15 September 2016 - 11:27

    Rinus:

    Leuk verhaal, Renee! Veel succes met het oplossen van de bureaucratische problemen en hopelijk vindt je snel leuk werk.

  • 16 September 2016 - 12:21

    P.A.v.d.Weijde:

    Beste Reneé,

    Het kost nogal wat moeite voordat alles rond is. Overal heb je bureaucratie.
    Hoop dat je snel een baan vindt.
    Veel groetjes van
    oma en opa

  • 16 September 2016 - 21:35

    Marjolein:

    Geweldig verhaal om te lezen, heerlijk om mee te reizen met jouw avonturen. Wat een gedoe met het regelen van de papieren. En gelijk ook herkenbaar, zo raar je bent toch niet de eerste (en ook niet de laatste) die deze papieren geregeld wilt hebben. Zou toch gewoon in een keer goed moeten gaan. Ben benieuwd of alles op de afgesproken tijd klaar is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Azië & Nieuw Zeeland

Op een enkeltje naar de andere kant van de wereld.

Recente Reisverslagen:

13 September 2020

New Zealand and Covid-19

22 Juli 2018

2 Years abroad

12 Januari 2018

The Simple Life

03 December 2017

Vader & Moeke in NZ

20 September 2017

Update
Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 72762

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: