Java - Reisverslag uit Ban Mae Hat, Thailand van Renee Weijde - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Ban Mae Hat, Thailand van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

Java

Door: Renee (Javanees voor "kom hier")

Blijf op de hoogte en volg Renee

09 Februari 2015 | Thailand, Ban Mae Hat

Hallo allemaal,

Hier een blog vanuit t mooie Java.

Het is inmiddels alweer even geleden dat ik wat heb laten horen via m'n blogs en het zal ook de enige blog zijn vanaf Java want ik vertrek dinsdag 10 Februari alweer naar Bali, wat ook betekend dat ik alweer zo'n 4 weken weg ben! Time flies when you're having fun right!

Ik moest avonds pas vliegen van Phuket Thailand naar Jakarta Indonesië, wat betekend dat ik om 23.35 uur zou landen. Ik kon een busje regelen via m'n hostel in Jakarta wat me van de AirPort zou halen maar dat kon maar tot 00.00 uur dus ik moest zorgen dat ik als een malle van het vliegtuig in de aankomst hal zou staan. Heb 83 schietgebedjes gedaan dat m'n vlucht eerder zou aankomen, dat er geen rij zou staan bij customs en dat m'n tas als een vd eerste op de band voorbij zou komen waardoor ik dus gewoon met het busje naar mijn hostel kon ipv dwalend met een taxi door de stad zou hoeven rijden, scheelt een hoop stress! Nou mijn gebeden waren verhoord! Haha we waren 10 min eerder geland dan gepland, ik was de 3e persoon bij de douane en verder was er dus geen rij en mijn backpack kwam als 5e voorbij op de bagageband! Lucky me! Dus nadat ik nog even snel 1,5 miljoen had gepind (ja ja hier in Indonesië ben je zowaar miljonair) en ik naar buiten liep stond daar een mannetje keurig te wachten met een bordje met "Renee van der Weijde" erop!

Ik had een prima hostel, heerlijk bed maar het hostel verder was vrij stil. Er zaten veel Aziaten in en die zijn nogal op zichzelf. Er zat een meisje uit Indonesië op mijn kamer die voor 1 nacht in Jakarta was voor werk en die heeft me de volgende dag meegenomen door China town en nog wat sloppen-look a like wijken waar we ergens in een hutje de famous Gado-Gado hadden gegeten, groente, tofu in een soort van pinda soepje met rijst, heerlijk!! Verder nog wat vreemde dingen op de markt gezien zoals zeekomkommers, gevilde Komodo varaan, schildpadjes en kikkers die ze hier zo opvreten en nog veel meer. Die middag nog met de bus verder Jakarta ingegaan nadat die meid weer door naar huis moest. Die bustrip door de stad was al een ervaring op zich haha. Ik moest blijkbaar ergens overstappen en ik keek op de bordjes waar ik heen moest, ging in een rij staan om op de juiste bus te wachten bleek gelukkig dat ik in de juiste rij stond want er was een rij voor mannen en een rij voor vrouwen, erg apart! Die avond net op tijd terug in het hostel want toen brak de pleuris uit en maakte ik voor het eerst kennis met het regen seizoen hier in Indonesië.

Ik had die dag al mijn trein kaart naar Yogajakarta geregeld en zondag ging mijn trein al om 08.15 uur dus ik was al vroeg op. Jakarta is nou niet bepaald een mooie stad en er is ook weinig te zien of te doen dus vandaar dat ik maar 2 nachten bleef. Het was echt een prachtige reis dwars door Java langs rijstvelden, kindjes die zwaaien langs het spoort, spelen op het spoor, hier en daar nog een regenbui maar na zo'n 8 uur kwam ik dan eindelijk aan op Yogja. Het barst hier in Java trouwens van de Nederlanders, niet normaal, er zaten er weer 6 voor me in de trein, bloed irritante mensen trouwens dus heb mooi m'n mond gehouden! Haha.

Ik wilde graag in een bepaald hostel blijven hier in Yogja maar die zat zaterdag avond al vol dus ik had voor 1 nacht een ander hostel geboekt, nou en ik ben blij dat het maar 1 nacht was, wat een waardeloos hostel was dat! Veel te groot, geen wifi, onaardige mensen maar heb zowaar die avond nog wel een gezellige tijd gehad met 7 Nederlanders haha. De volgende dag kon ik fijn naar het hostel wat ik dus op het oog had, Venezia Homestay and garden. En wat een fijn hostel is dit zeg!! Super vriendelijke mensen (staff), er is 1 dorm met 8 bedden en er zijn 6 twee persoons huisjes, een gezamenlijke ruimte, gratis koffie/thee/water/ontbijt zonder eindtijd dus je kan altijd ontbijten en most important een zwembad! Haha. Dat het zo kleinschalig is betekend automatisch dat je veel sneller mensen leert kennen wat ik leuk vind. En ze hebben goede WiFi wat ook niet onbelangrijk is! Die dag ben ik Yogja een beetje ingelopen en eind vd middag lekker in het zwembad geplonst wat ik overigens elke dag doe! Toen s avonds lekker zitten kletsen met de mensen hier in het hostel, een Nederlandse meid Marieke, een Engelse meid Jas, die ik nog uit m'n hostel in Jakarta ken een Ozzy guy en een Ier en wat lokalen uit Jakarta die in een band spelen waren een beetje de mensen waar ik mee opentrok, super gezellig! Die locale vroegen waar ik vandaan kwam dus ik zei Nederland, hij zei dat er vrijwel alleen maar Nederlanders waren en dat het wel leek op weer een Nederlandse invasie, maar als het alleen maar vrouwen waren dan vond ie het wel goed haha.

Die dinsdag was iedereen een beetje brak en gesloopt van alle trein reizen en het elke keer vertrekken van plaats naar plaats dat we een pool-day in hadden gelast. Heb die ochtend alleen ff m'n was weg gebracht naar de laundry service wat me voor 2 kilo was wel €1,50 koste! Haha ze vouwen zelfs je ondergoed op! De rest van de dag lekker aan het zwembad gehangen en savonds lekker gegeten en vroeg naar bed want woensdag hadden we met z'n zessen een trip naar wat tempels geboekt staan.

We wilden de zonsopgang zien vanaf een bepaald viewpoint wat betekende dat we om 04.00 uur in het busje moesten zitten. We hadden geen toer geboekt voor die dag maar met z'n zessen een busje met chauffeur geboekt voor een hele dag wat ons totaal per persoon maar iets van €6 kostte inclusief benzine en parkeerkosten. Wij om 04.00 vertrokken, eigenlijk zou Marieke ook mee gaan als zevende persoon maar die was al een paar dagen niet lekker en inmiddels ziek geworden dus die moest afhaken en kon weer terug naar bed. Dus wij midden in de nacht op naar die viewpoint voor de zonsopgang alleen na een uur bleek dat onze fantastische amper Engels sprekende chauffeur eigenlijk de weg niet goed wist. Stonden we daar op een soort van kruispunt waar ook een nacht markt was met alleen maar locals die vervolgens ons probeerde over te halen om met hen mee naar de viewpoint te gaan voor een goed prijsje. Daaaaaaag, we gaan echt niet met een ander mee maar ja wat the fuck, we willen wel die zonsopgang zien en veel tijd hadden we niet meer maar die chauffeur van ons deed dit dus blijkbaar voor het eerst! Stonden we daar, god mag weten waar!? ..... Maar toen out of the blue alsof het een film was kwam daar ineens op z'n scooter een lieve staff member van ons hostel aangereden, echt als een geschenk uit de hemel! Haha, hij was hier al veel vaker geweest en wist ons dus zo naar het juiste punt te lijden. Wat een opluchting! Eenmaal aangekomen bij die viewpoint eerst nog betalen (het dubbele dan wat de locale hier betalen) ze vroegen nog of ik domestic was, toen dacht ik.... Zie ik eruit als iemand die in Indonesië woont maar goed het was te vroeg om daar op in te gaan plus we hadden bijna geen tijd meer want de zon kwam op. Bleek dat we nog een berg op moesten lopen, een metertje of 300 gesprint en toen kwamen we aan bij de meest mooie en indrukwekkende zonsopgang ooit!! Woooooow wat een uitzicht was dat! Fantastisch! We hebben daar echt met open mond staan te kijken! Toen weer terug de berg af, naar het busje en op naar de eerste tempel, de Borobudur (het is het waard om even te googlen). Uiteraard reden we weer bijna verkeerd maar gelukkig had onze held van het hostel ons nog niet verlaten en die wees ons de juiste kant op. Daar aangekomen snel een kaartje gekocht (halleluja dat ik altijd mijn studenten kaart bij me heb waar geen datum op staat waardoor ik dus die dag bij beide tempels mijn entree voor de helft van de prijs kreeg), en ik wist van verhalen dat er busladingen vol school kinderen zouden zijn en die menigte wilde ik voor zijn ook al was het slechts 06.00 uur in de ochtend. Ik trok weer een sprintte maar dit keer in snel wandel pas en heb m'n groep achter me gelaten want ik moest en zou daar als een van de eerste bovenaan die tempel staan, en zo gezegd zo gedaan want ik was er met welgeteld 1 ander persoon. Wat een fantastisch mooie tempel is dat zeg! Heb alles mooi in alle rust in me op kunnen nemen en van het uitzicht en de mooie zo gehele 'stupa's' genoten, die klok vorige beelden. Niet veel later werd het steeds drukker maar ik had mijn tijd mooi wel even gehad daar boven, nog wat prachtige foto's gemaakt en toen een level naar beneden gelopen waar de school kids me al op stonden te wachten. Die bus ladingen vol school kinderen willen allemaal met blanke mensen op de foto en ze moeten voor hun Engelse les praatjes met ons maken. 3 kids vroegen aan mij of ze met mij mochten praten, en ik nam uiteraard even de tijd voor ze dus we zijn erbij gaan zitten. Heb wat met ze gepraat, Engels geoefend en 1 van die jongens (ik denk een jaarboek 12 dat ze waren) wist me van alles over Nederland te vertellen, hij had z'n research gedaan! Hij wist te vertellen over Sinterklaas, voetbal, de flink Dutchman goal van van Persie, dat koningsdag op 27 April is etc, super schattig dat ze zoveel moeite hadden gedaan om ook echt een praatje te kunnen maken met buitenlanders. Toen hebben we nog een potje Mikado gespeeld met wat oude stokjes en ook de leraar kwam er even bij zitten en uiteraard moesten er nog heel wat foto's en selfies worden gemaakt. Nadat ik toen nog belaagd was door 6 andere groepjes met kinderen en 300 foto's verder ben ik op m'n gemakje weer terug naar ons busje gelopen. Daar heb ik met de chauffeur opende rest zitten wachten en in d'r tussentijd nog kennis gemaakt met een 80 jaar oud vrouwtje wat pel pinda's verkocht maar ze zelf niet meer kon eten omdat ze welgeteld nog 2 kiezen in d'r mond had. Wat een prachtig mens was dat, ze ging nog helemaal poseren voor m'n camera en gelukkig had ik de chauffeur naast me zitten die wel wat kon vertalen wat ze zei.

Toen door naar de volgende tempel met een onuitspreekbare naam dus die houden jullie nog van me tegoed, wat ook weer deel was van Unesco World Heritage sites, en ook echt een fantastisch mooie tempel. Helaas is het meerdere keren verwoest geweest door onderandere natuurgeweld zoals aardbevingen etc, maar keer op keer is het weer opgebouwd en ze zijn nu weer bezig om de boel te herstelen, maar des al niettemin echt fantastisch mooie tempels. Hier hadden we en gids gehuurd die ons alles kon vertellen over het hindoeïsme. Leuke Tour en grappige vent die als zovele Javanen wel een woordje Nederlands spreekt. Hij vertelde ook da Erika Terpstra hier vorig jaar was met haar familie en dat hij haar gids was, grappig.

De dagen erna hebben we met z'n allen het vooral lekker rustig aan gedaan. Marieke was weer een beetje aan het opkrabbelen van het ziek zijn en ook Jasmin blijft de rest vd week met ons hier in het hostel. Steeds komen en gaan er nieuwe mensen van Australiërs tot Zwitsers, Nederlanders, Duitsers! Canadezen noem het maar op. We hebben hier ook Rinto leren kennen, een vriend van velen hier in het hostel en hij doet ook veel tours hier in de buurt. Grappig mannetje met een goed hart. Zo hebben Jasmin, Marieke en ik een fiets tocht met hem gedaan door dorpjes en rijstvelden rond Yogja, wat een leuke ervaring was dat! Ik voelde me net Julia Robberts in de film Eat Pray Love met m'n gammele fiets met fiets mandje. Mijn buurmannetje Jozef, tevens mijn persoonlijke fietsenmaker in Nederland, zou hier goed aan de bak kunnen als fietsenmaker om al die gammele fietsen op te lappen! Maar we hebben een heerlijke ochtend gehad. Ik heb nog met m'n benen in de modder gestaan om rijst plantjes te planten. We hebben gezien hoe ze kroepoek maken, we hebben thee gedronken bij een piep klein vrouwtje, echt heel leuk allemaal. Ook hebben Marieke en ik een workshop batikken gevolgd. Hier mochten we ons eigen stukje stof bewerken en als het goed is gaan Jasmin en ik vanavond een workshop zilver doen waarbij we een sieraad gaan maken van zilver, ben benieuwd. Verder struinen we wat markten af, liggen we bij het zwembad, drinken we een biertje, kletsen we met nieuwe gasten en bekijken we weer wat we willen gaan eten haha. Heerlijk even bijkomen!

Marieke heeft dezelfde vlucht naar Bali geboekt dus dat is gezellig! Daar zullen onze wegen tijdelijk scheiden, ik ga even feesten in Kuta twee nachten en zij gaat door naar Seminyak waar ik later naartoe ga en wat bekende uit Nederland weer ga zien aangezien Lotte en Flo een maand naar Bali komen, wat een gezelligheid! Daar zal ik dan ook ergens m'n verjaardag vieren aangezien ik zondag jarig ben! 26 Jaar alweer! Dus dat zal wel weer een mooi feestje worden, en Lotte is de 18e jarig dus dan is het gewoon weer feest! Heerlijk!

Nou lieve mensen ik ga m'n bed maar eens uit en lekker twee gekookte eitjes en wat fruit naar binnen werken, m'n was laten doen en de Spa maar weer eens opzoeken want die Total body scrub, melkbad en accupressure facial van 1,5 uur voor €13 is me wel goed bevallen dus ik ga eens kijken wat ik vandaag ga laten doen!

Tot de volgende keer, dan een blog vanuit het heerlijke Bali!

  • 09 Februari 2015 - 03:22

    Gerda:

    Heerlijk lang verhaal en kon een beetje meereizen, blijf genieten en blijf schrijven en alvast een geweldige verjaardag! Gerda

  • 09 Februari 2015 - 06:19

    Mam:

    Lieve schat, wat een prachtig verhaal. Dat moet toch een waanzinnig mooi land zijn. Jammer dat het er zo heet is, anders zou ik er zo naar toe willen. Zo'n fietstoch tussen de rijstvelden lijkt me geweldig leuk om te doen. We gaan nu mee naar Bali hoor. Dikke kus.mam.

  • 09 Februari 2015 - 07:26

    Hetty:

    Dankjewel voor weer een mooi verhaal, ben toch stik benieuwd naar de naam van de tempel

  • 09 Februari 2015 - 08:50

    Joke:

    Hoi Renee,
    Prachtig verhaal! Wanneer solliciteer je bij 3opreis? Volgens mij ben je er voor in de wieg gelegd.

  • 09 Februari 2015 - 15:38

    Simone:

    Hee lieverd,
    Fijn om je verhaal weer te lezen! Het klinkt echt top allemaal!
    Maar ik lees 2 eitjes? waar is je ritueel met 6 eieren gebleven?? haha
    heel veel plezier in Bali!! dikke kus xxx

  • 09 Februari 2015 - 17:14

    Claire:

    Woow Renee klinkt weer erg goed. Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Veel plezier op Bali!!

  • 10 Februari 2015 - 00:23

    Debby:

    Dear Rennee
    You write a great travel log! Very descriptive and it sounds wonderful with lots of different experiences and new friends
    I can see you are squeezing the most out of this trip and I love hearing about it and seeing all your fabulous photos
    Xxxx


  • 15 Februari 2015 - 09:42

    Buuf Nr 14:

    He Renee,
    Vanuit het zonnige Schraanserdorp wensen de buurman en ik je een hele fijne verjaardag toe> Veel leuker en mooier kan het alleen niet worden lees ik wel in je verslagen.
    Geniet, have fun!
    groetjes de buuf

  • 17 Februari 2015 - 20:41

    Truus En Edward:

    Ha Renee,
    weer een pracht verhaal. We genieten ervan. Nog van harte gefeliciteerd met je 26e verjaardag. En dat in Indonesie. Feliciteer ook de voor ons onbekende Lotte met haar verjaardag, want daarmee zijn we in ieder geval op tijd.

    Volgens ons verveel je je zelden en voorkom je ook verwaarlozing van jezelf. Zeer verstandig.
    Geniet mateloos en we kijken uit naar het volgende verhaal.
    l
    Liefs uut Lewedorp,

    Truus en Edward,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ban Mae Hat

Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 72941

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: