The orange - Reisverslag uit Waikerie, Australië van Renee Weijde - WaarBenJij.nu The orange - Reisverslag uit Waikerie, Australië van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

The orange

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

15 Juli 2009 | Australië, Waikerie

Njoehoe ben ik weer!

Aller eerst van harte gefeliciteerd Eric en Aartje met jullie kleinzoon lucas! Geweldig!

Zal ik jullie vandaag eens iets vertellen over de sinaasappel. Want een sinaasappel is niet zo maar een sinaasappel nee nee er komt nog een hoop aan te pas!

Aller eerst moet de orange (typt wat makkelijker dan sinaaaaaasappel) geplukt worden. Dit kan alleen gebeuren als het niet geregend heeft en de vrucht dus droog is en het tussen de 13 en 31 graden celcius is. Doe je dat niet en je plukt ze toch, dan krijgt de orange een bruine plek op de schil die uiteindelijk gaat rotten.
Vervolgens worden de bins met oranges naar de inpakschuur gebracht waar wij allemaal staan te werken. De bins worden geleegd in een soort van lopende band-bak en dan sta ik of iemand anders daar met een houten stok met een spijker eraan de rotte en gespleete oranges er tussenuit te pikken. (dit is serieus het leukste werk wat we op een dag kunnen doen!)
Vervolgens worden ze gewassen en geschrobd en worden ze op class gesorteerd in een of andere rare machiene. Of class 1 of class 2 en 3. Dan sta ik of iemand anders bij de sorting erea te kijken naar de oranges die voorbij komen en moeten de resterende rotte oranges in een bin doen en wat niet goed genoeg is voor de class op de " juice" lopende band mikken. Alles wat naar "juice" gaat wordt dus juise van gemaakt. Sinaasappelsap.
Als dat alles gebeurd is gaan ze in een waxbadje. Daar krijgt de vrucht een mooi glimmend jasje van. Vervolgens krijgen ze een stikker en dan worden ze via een lopende band naar de sorteerbakken gebracht en worden ze op maat in bakken gesorteerd.
Daar sta ik weer samen met een hoop van mijn collegas de oranges in dozen te pakken. Eerst moeten we die kartonnen dozen vouwen in elkaar zetten (het zijn er 2) en stikkeren met welke maat het is en vervolgens pak je een orange en kijk je of het last heeft van elbido, zware dammidge, blemmish of het gespleten is of er geen rottende plekken op zitten en of ze geen zwarte kontjes hebben. Is dat alles niet aan de hand, dan kan je de orange in de doos stoppen. DOe dat wel volgens een bepaald patroon (voorbeelden staan op een bord geschreven) want anders wordt de baas boos. Als al je oranges in de doos zitten vouw je hem dicht, schrijf je er je nummer op en duw je hem op de lopende band. De doos gaat vervolgens naar de check ruimte toe waar ze een aantal dozen er tussenuit pikken om te checken. En daarna gaan ze door naar de plek waar de jongens ze op elkaar stapellen om vervolgens verstuurd te worden naar japan of de usa etc.

Ook pakken wij oranges in in netjes. Dus dan moeten we de netjes in dozen doen etc.

Dus mocht je van de week een orange gaan kopen let op de dammidge, blemmish, elbido en zwarte kontjes dan komt het helemaal goed! hahah

Verder zijn we afgelopen vrijdag weer met een hele stoet op stap geweest in " the club" van waikerie! Het was weer bere gezellig. Voor de mensen die hyves hebben, ik heb fotos op hyves gezet. Voor de mensen die geen hyves hebben de fotos komen later! Het is echt bizar dat je aan de andere kant van de wereld zit maar toch heel het cafe kent!

En toen ik van de week op de wc zat keek ik naar een hoekje en wat zag ik daar?!?!?! Een redback spider! WHAAAAAAAAAAA! Ik hoefde niet te gillen want ik vond het eerder geweldig dan eng want de redbackspider is zo giftig als maar zijn kan en dit was de eerste die ik heb gezien haha! Maar blijkbaar stikt het er van op de camping!

Komende vrijdag is het weer feest. Dan gaan we met z'n allen bbq-en want Vincent een huisgenootje is maandag jarig en Iris een ander huisgenootje gaat dat weekend weg. Dus we gaan eerst lekker bbq-en en dan weer gezellig naar de club! Het spectakel van de week! Als je wilt weten hoe geweldig de muziek daar is, we hebben afgelopen vrijdag de magarena staan danzen! hwhahahah! Heb ik ook in geen 10 jaar meer gedaan!

Helaas regent het hier veel. Voor Nederland zou dit een gemiddelde zomer regen tijd zijn maar voor Australie is het nogal heavy want het heeft in 90 jaar niet zo veel geregend rond deze tijd als nu! Dat betekend dus ook (als jullie goed gelezen hebben) dat er geen oranges geplukt kunnen worden en er dus ook geen werk voor ons is. We hebben daarom dus dinsdag en vandaag woensdag avond vrij gekregen! Heeerlijk even alleen 8 uur per dag te hoeven werken maar ja voor de centen is het wat minder.

Dus ik ga nu naar woolworths (de alberthein van aus) en ik ga lekker eten koken!

Volgende week is mijn laatste weekhier! En dan kan ik eindelijk weg uit dit gat!

Doooeeeeg

  • 15 Juli 2009 - 08:33

    Lin:

    Ha orange-girl!

    zozo, dit is niet zomaar een waarbenjijnu, maar een echte educatieve site! whaha. Weer wat geleerd over de prachtige vrucht; de sinaasappel! Veel plezier nog met alle pub-bezoeken daar meis. (Wat heb jij het daar zwaar zeg!)

    Liefs xxx

  • 15 Juli 2009 - 08:40

    Mam:

    Hoi mop, inderdaad Lin,we hebben een hoop geleerd over de sinaasappel! Tjonge, die hebben een heel proces voordat ze op de fruitschaal liggen.Vertel je devolgende keer wat meer over de flora en fauna? Zo leren we een hoop.Dikke kus.mam.

  • 15 Juli 2009 - 09:03

    Chris:

    Ongelooflijk, wat interessant zeg! Er gaat een wereld voor me open! Ik vind het erg knap dat je het zo lang hebt volgehouden, ik was allang gillend gek geworden. Geen wonder dat er mensen werken met het IQ van een visstick. Dat wordt je vanzelf wel als je daar te lang werkt. Ga volgende week maar weer lekker verder reizen hoor, jij bent geen visstick. Kus

  • 15 Juli 2009 - 09:24

    Tamara:

    Ik hoop dat je de sinaasappeltjes goed sorteert, want ik zou toch niet willen dat ik een vieze kreeg hier. ;)
    Wanneer kom je terug? Ik hoorde/las dat het binnekort al weer was?

    Kus Tamara

  • 15 Juli 2009 - 10:22

    Gerda:

    Ben net even de oranges aan het kontroleren..... geen zwarte kontjes maar wel een zwart kopje... is dat hetzelfde? Ben benieuwd waar je over twee weken zit..... hopelijk van de regen in de zon....

  • 15 Juli 2009 - 11:25

    Christina:

    heeee reneetje
    nou meis als ik een sinaasappel opeet zal ik aan je denken hoe hard je er voor hebt moeten werken ik weet zeker dat de sinaasappeltjes nu lekkerder zullen smaken nu ze met zoveel zorg door jou vertroeteld hihihi
    groetjes dikke kus christina

  • 15 Juli 2009 - 11:26

    Rowan:

    Hee Orangebaby!
    Wat cool, ik ga gelijk kijken of mijn orange geen zwart kontje heeft haha ;)
    Verder ben ik blij voor je dat je binnenkort weer lekker kan reizen van je zuurverdiende centjes!

    Liefs, Rowan

  • 15 Juli 2009 - 11:31

    Claire:

    Nou Renée nu weet ik dus dat mijn sinaasappeltjes eerst goed zijn uitgezocht voordat ik ze eet.
    Zo leren we nog eens wat;) hehe!

    Kus

  • 15 Juli 2009 - 12:33

    Albert:

    Indrukwekkend Renee, zo kijk je toch anders tegen een sinaasappel aan. Mandarijnen en grapefruit ook zo gevoelig?

    Kus,

    Vader

  • 15 Juli 2009 - 13:54

    Jan:

    je went al aardig aan het working class hero lot.alles went behalve...maar die zit hier in Holland. ik hoop dat je snel genoeg geld hebt om de volgende stap te zetten naar ---- je mag het nog zelf invullen. Geniet en doe dingen niet volgens schema. Jan

  • 15 Juli 2009 - 15:50

    Ruth:

    christus wat een gedoe om een orange! hihi leuk hor. Ik snap dat je blij bent als je straks weg kunt.
    kus

  • 15 Juli 2009 - 16:42

    Lot:

    JE bent een wonder... Een nog best heel erg boeiend verhaal schrijven over de sinaasappel! Echt knap en vooral grappig. Je schrijft zo leuk, heerlijk om te lezen! Hier in tegenstelling tot bij jou wel mooi weer. maar wel plakkerig... tot snel. xxx

  • 19 Juli 2009 - 17:48

    Moontje:

    hai

    Was weer aan het lezen hoe het met je gaat. Ben gisteren nog met ruth een terrassje gaan pakken was leuk. Echt grappig ik heb je nog niet ontmoet maar vaak moet ik even denken aan hoe het is met je.
    Tot snel

    liefs monique

  • 19 Juli 2009 - 20:33

    Aartje:

    Hoi Renee,

    Heb net je mailtje ontvangen , wat kan jij schrijven zeg.
    Bedankt voor je felicitatie voor Lucas, heel leuk dat je daar aan denkt.
    Mocht jij in nederland niet aan een baan kunnen komen, ga dan maar een boek schrijven , want je schrijft geweldig leuk.

    veel liefs Aartje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Waikerie

Australie

Recente Reisverslagen:

18 Februari 2012

Fieldtrip Bali

20 Augustus 2009

Last day in paradise!

15 Augustus 2009

6 maanden

11 Augustus 2009

Perth enzo

05 Augustus 2009

Dutchie in the Dessert!
Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 72989

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: