Happy Khmer New Year! - Reisverslag uit Phumĭ Réach Born (2), Cambodja van Renee Weijde - WaarBenJij.nu Happy Khmer New Year! - Reisverslag uit Phumĭ Réach Born (2), Cambodja van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

Happy Khmer New Year!

Blijf op de hoogte en volg Renee

18 April 2015 | Cambodja, Phumĭ Réach Born (2)


Dag lieve mensen,

Hier weer een blog vanuit het zonnige Siem Reap in Cambodja. Ik hoorde dat bij jullie inmiddels het zonnetje ook schijnt dus dat is mooi.

Ik was gebleven ergens in Phnom Pehn geloof ik toen de stroom was uitgevallen. Ik was samen met twee mensen uit IJsland met een tuk tuk naar de killing fields, S21 en een markt geweest. Om even een klein stukje geschiedenis op te halen wat zich bizar genoeg in 1978 zich nog afspeelde, voor drie jaar lang heerse Pol Pot, een Cambodjaan over Cambodja met de zo geheten Khmer rouge. Dit houd eigenlijk simpel weg in dat hij het voor elkaar heeft gekregen dat in Cambodja 1 op de 4 personen op brute wijze zijn vermoord door hun eigen volk. Dus Cambodjanen die andere Cambodjanen moesten vermoorden. Iedereen die ook maar rijk, educated of zachte handen had werd zonder pardon mee genomen naar of S21 wat een martel gevangenis was, of direct afgevoerd naar de killing fields waar mensen met alles wat maar scherp was, een hakbijl, kapmes, of ander stuk metaal voor elkaars ogen werden afgeslacht en in massa graven werden gedonderd. Die massa graven zijn verspreid over heel Cambodja, sommigen zijn ontdekt anderen liggen op te gevaarlijke plekken om op te graven ivm land mijnen etc, maar deze in Phnom Pehn was de grootse en ook meest bekende. Ik zal verder niet in detail treden hoe deze mensen, mannen/vrouwen/kinderen aan hun eind moesten komen, ik zou het als je geïnteresseerd bent maar even googlen hoe en wat er allemaal gebeurd is in die tijd! Vreselijk! En het bizarre is, dat dit 3 jaar lang heeft door kunnen gaan zonder dat de buiten wereld hier iets vanaf wist want de grenspalen waren gesloten. Dit is nog maar 40 jaar geleden! Bizar! Ik moet zeggen dat het best een heftig dagje was, rondlopend tussen die massa graven terwijl er overal bordjes staan dat je op moet passender op resten van botten te trappen aangezien er hier en daar nog van alles ligt wat steeds na een regenbui omhoog komt. Ook de S21 was heftig, hier hingen alle portretten op van alle mensen die dus zijn vermoord. Alles werd goed gedocumenteerd om ervoor te zorgen dat dus niemand kon ontsnappen, en zo wel dan wisten ze ook wie en van welke familie etc. Aan het eind van de dag gingen we nog even langs een markt, was wel fijn even wat luchtigs na zo'n zware dag!

Ik ben uiteindelijk 4 nachten in Phnom Pehn gebleven. De stad zelf is niks aan, erg crimineel en druk en niet bijzonder maar het hostel waar ik verbleef was heerlijk. Er was ook een gezellige groep mensen dus ik vermaakte me wel. Ik ben toen met mijn Portugese vriend Pedro die ik in het hostel had ontmoet naar Kampot gereisd. Hij ging daar toevallig ook heen dus dan konden we net zo goed samen gaan. Weer een bus in, en 6 uur later kwamen we aan in Kampot. Wat een heerlijk stadje is dit zeg! En wat een verademing na busy Phnom Pehn! Het lag aan een rivier, was vrij klein plaatsje en hebben daar ook iets van 4 nachten gezeten, puur omdat het zo relaxed was. Om de zoveel dagen in een dag of nacht bus zitten voor tig aantal uren komt op ren gegeven moment ook je strot uit dus dan ben je blij als je even een paar dagen op dezelfde plaats blijft. We hebben in Kampot een tuk tuk Tour gedaan met een Spaanse en Duitse meid. We zijn langs grotten geweest, tempels, een peper plantage (peper korrels) waar we een hele leuke rondleiding kregen van een Spanjaard die daar vrijwillig werkte, en nog langs zout winning vlakte en aan het eind van de dag langs Kep gereden, een kustplaatsen vlakbij waar de krab schijnbaar voortreffelijk is. Ik ben zelf niet zo'n fan van krab dus ik heb het bij m'n scampi's gelaten, ook heerlijk! Prima dagje zo. Verder hebben we in Kampot genoten van Award winning spare Ribs, jeetje om je vingers bij af te likken en spot goedkoop en ook de zelf gemaakte dumplings en hand gedraaide noodles van de noudle shop gingen er als pap in! Haha. Lijkt wel of we niks anders hebben gedaan dan gegeten in Kampot haha, mijn oma had het fantastisch gevonden, die vond goed eten altijd erg belangrijk! Haha. Na Kampot zijn Pedro en ik met een bus naar Sihanoukville treden. Dit was een mini van geschikt voor 12 personen maar wij werden er met 15 in gepropt, Welcome to Asia, past best haha. Gelukkig duurde dit maar twee uur en konden we onze verkrampte pootjes weer strekken. Ik had zo'n heerlijke tijd gehad op Koh Rong Samloem dat ik besloten heb (aangezien ik er toch praktisch langs kwam) om nog even terug te gaan voor een paar dagen. Ik zat toevallig weer eens met een bekende aan boord en zo gingen we opweg naar dat heerlijke eiland. Helaas hadden we dit keer een andere boot company geboekt en ging deze niet langs de juiste baai van het eiland, godver haha. Zaten we daar aan de verkeerde kant en er ging geen boot meer die kant op, behalve met zins ondergang konden we met de supply boat mee. Prima! Nou moesten we daar een uur of 5 op wachten, maar ik moet zeggen; heb op ergere plaatsen in m'n leven staan wachten haha, dit strand was zo parel wit en de zee zo hel blauw, bizar! Dus wij (ik en Michael) zijn lekker gaan zwemmen en zonnebaden. Tegen zonsondergang kwam daar dan de supply boat die alle goederen van het vaste land naar de eilanden brengt, dus wij aan boord gesprongen en met een kwartiertje waren we aan de juiste kant van het eiland. Die boot trip was ook geen straf want het was een prachtige zonsondergang. Eenmaal aangekomen op M'pai Bay keek Shae (een van de eigenaren van het hostel) wel heel gek op toen hij mij op die boot aan zag komen toen hij z'n goederen eraf kwam halen haha. Er waren echt maar een paar mensen in het hostel, en met een paar bedoel ik incl Michael en mijzelf 4 à 5. Heerlijk rustig! We hebben gezellig aan de bR gezeten en met de jongens een potje zitten kaarten. Dat hostel is echt alsof je bij vrienden thuis bent, je hebt echt niet het gevoel dat je in een hostel zit. Die avond kwamen alle Britten, Canadezen en Deen ook weer naar onze bar toe omdat het blijkbaar the place to be is. En met een bar bedoel ik niet een café maar echt alleen een bar met max 10 chille bar stoelen. Ook een aantal locals komen altijd even gezellig langs, de land lord en een politieman. Ik verstond alleen geen drol van wat hij zei toen hij zich voorstelde, hij zei steeds "polli" dus ik zei "aaaaah Nice to meet you Mr. Polli!" Bleek dat hij probeerde te zeggen dat ie van de politie was, en hij heette uiteraard geen Polli! Hahahahaha. Die jongens lachte zich krom!

De volgende dag ben ik met Michael naar het strand gegaan, heerlijk groot strand met max 5 andere mensen. Daar hebben we een beetje gezwommen, boekje gelezen en verder hoor je af en toe een bootje voorbij komen, de krekels tsjirpen en hier en daar springt er een vis uit t water maar verder is het dood stil, heerlijk wat een rust! Het eiland heeft verder dus ook geen WiFi, het is misschien maximaal 300 meter breed met hier en daar dus wat huisjes, guesthouses, restaurantjes, food stalletjes, de weg is het strand dus alleen maar zand wat dus betekend dat je zodra je van de boot af komt, je slippers uittrekt en die pas weer aan doet als je weer terug naar het vaste land gaat. Lekker op de blote voetjes! Hygiene moet je verder niet over nadenken, er lopen hier heel wat straat honden en katten rond die die weg, dat zand dus als 1 grote kattenbak zien of uitlaat plaats. Alles piest en poept overal en dan maar hopen dat als je savonds na het eten wanneer je terug loopt naar het hostel maar niet in een katten kakkie trapt! So far so good! Ik moet zeggen dat ik die dagen dat ik er was ook niet veel heb gedaan, zo fijn om gewoon een hele dag in een lounge stoel of hang mat te liggen en een boek te kunnen lezen zinder afgeleid te worden door een tv, WiFi, mensen etc. Wanneer doe je dat nu nog? Komt bijna niet meer voor, dus ik moet zeggen heb er vreselijk van genoten! Heb lekker m'n kleurtje bijgewerkt met zonnebaden, beetje gesnorkeld, potje kaarten gespeeld, lekker rond gelopen, heerlijk! Waar ik alleen ietwat minder rekening had gehouden is dat ze hier rond 13, 14 en 15 April nieuw jaar vieren. Dit betekend dat merendeel van de mensen dan vrij heeft en door het land reist voor een vakantie of naar familie of whatever. Dus dit betekende dat ik dus misschien niet op tijd naar Siem Reap kon. Ik had geen WiFi en kon dus ook mijn hostel niet boeken dus ik heb op maandag maar de gok genomen en ben terug naar Sihanoukville gegaan voorn1 nacht, daar had ik gelukkig nog een hostel gevonden en toen snel mijn nachtbus naar Siem Reap geboekt, een slaapbus die ongetwijfeld Nikkei vol zou zitten deze week en THANK god had het hostel wat ik wilde boeken in Siem Reap ook nog een kamer voor me! Yeah! Lang leve low season!

Ik kwam in Sihanoukville aan na een plezant boot tochtje en liep met al m'n bagage de straat in van mijn hostel. Ik zie dat links van mij ik word ingehaald door een gast van mijn leeftijd die een sprintte trekt, helaas zag hij ren drempel niet en ging echt vol op z'n gezocht. Slipper kapot, teen lag open en hij kermde een beetje van de pijn en hield zijn hand vast. Ik vroeg of hij Allright was en hij zei alleen maar dat ie pijn had en snel naar een pin automaat moest rennen omdat hij de boot moest halen binnen 15 min. Ik zei tegen hem dat ie zijn ringen af moest doen voor het geval z'n vingers zouden gaan zwellen, hij had last van z'n oink, ring vinger en middel vinger. Hij keek me aan en vroeg of ik dacht dat z'n vingers gebroken waren.. Hahaha ik keek hem aan van ja ik ben geen dokter maar je ziet een beetje pips dus misschien moet je even gaan zitten. Ik vroeg of hij z'n vingers nog kon buigen en dat kon hij dus ik zei dat t waarschijnlijk niet gebroken was maar voor extra steun ik ze wel even zou tapen als ik hem was aangezien hij geen tijd had om naar een dokter te gaan. Hij vroeg wat mijn naam was en ik zei Renee, waarop hij zei "Thank you sooooooo kuch Renee, you are very kind, really appreciate your help!" Toen ben ik weer door gelopen want ik kon verder niet echt iets voor hem doen. Eenmaal in mijn hostel aangekomen kwam ik zowaar weer een oude bekende tegen die ik in Phnom Pehn had ontmoet, Paul uit Dublin. Leuke gesprekken mee gehad want hij kwam als kind vaak in Wicklow, had ik misschien al wel in mijn vorige blog geschreven. Het is echt heel grappig dat je steeds weer bekende tegen komt omdat iedereen toch dezelfde landen of steden aantikt. Zo zijn er ook 6 mensen onafhankelijk van elkaar die allemaal eind mei naar Laos gaan, dus daar zal ik er de komende 3 weken ook nog wel een aantal van tegen komen. Zeker hier in Laos, Thailand, Vietnam en Cambodja kom je steeds dezelfde tegen omdat iedereen vrijwel minimaal 2 van deze landen bezoekt en je over land de grens over kan gaan.

Ik ben maar 1 nacht in Sihanoukville gebleven want dit was inmiddels alweer mijn 3e keer en ik had het er wel gezien. Ik had voor dinsdag avond een nachtbus geboekt, wat een prima bus was alleen zat ik naast een rare snuiter, een of andere Kroaat die maar bleef blèren dat zijn land en zijn eiland hem miste. Verder sprak hij amper een woord Engels. Ik heb m'n oordoppen ingedaan en ben een muziekje gaan luisteren, geen zin in dat soort mensen. Ik vertrok om 19.30 uur en rond 05.30 uur kwam in weer in Siem Reap aan. Heb hier en daar wat uurtjes kunnen slapen maar eenmaal in mijn hostel heb ik lekker op een bed bij het zwembad gelegen en verder liggen tukken. Ik kon pas om 14.00 uur inchecken en heb in de tussentijd m'n boek verder gelezen (een prachtig boek over Myanmar 'return to Mandalay' een aanrader) en heb mijn was weg gebracht, dat soort dingen. Toen ik aan tafel m'n lunch zat te eten in het hostel zag ik ineens 4 bekende binnen lopen, Britten die ik in Kampot had ontmoet, die zaten toen ook in het zelfde hostel! Toen ik om 14.00 uur in ging checken bleek ik ook nog eens op dezelfde kamer te zitten! Gezelligheid! Ik heb met hun 2 dagen opgetrokken. Het was inmiddels woensdag en tevens de laatste dag van Khmer New Year. Dit moesten we uiteraard even gaan vieren want dit werd groots gevierd op straat met het gooien van baby poeder en het spuiten van water met waterpistolen. Wat een feest! Ik kan echt eerlijk oprecht zeggen dat dit een van mijn beste avonden en ervaringen ever was! Iedereen zag wit van al dat baby poeder dat op je hoofd gesmeerd werd, waarschijnlijk voor een voorspoedig nieuwjaar, maar met dat water werd het 1 dikke brei haha. Ik kwam midden op straat nog een oude bekende tegen Jasmin met wie ik in Java in een hostel heb gezeten, super leuke meid dus ook echt heel leuk om haar hier weer te zien! Eenmaal in het hostel terug aangekomen ergens in de vroege uurtjes direct een douche genomen maar ik kan je vertellen dat drie dagen later ik nog steeds naar baby poeder ruik en ik het ook in m'n oren nog terug vond ondanks de vele douches die ik heb genomen en na zwemmen in het zwembad, hardnekkig spul! De volgende dag zijn we het stadje in gegaan, ik hou echt van Siem Reap, het heeft zo'n fijn sfeertje! Het is helemaal niet groot en het heeft nog veel Franse invloeden, mooie gebouwtjes en steegjes etc. Leuke restaurantjes, markten, ik word er blij van! Die avond vroeg maar bed want op vrijdag had ik een tuk tuk Tour gepland staan naar Angkor Wat, mocht je niet weten wat het is, dan zou ik het even googlen, het is namelijk prachtig! Ik had me opgegeven voor de zonsopgang dus ik stond om 04.30 uur naast m'n bed en om 05.00 uur zat ik met een Schot, Zuid-Afrikaanse Nieuw-Zeelander en een Vietnamese Australiër in een tuk tuk opweg naar de tempel. De zonsopgang was prachtig, de zon lijkt echt groter dan normaal hier in Cambodja. Het enige nadeel weer is dat de rivieren en meren bijna droog staan omdat het al zo lang niet geregend heeft. Dus voor die prachtige tempel lag een modder poel, iets minder prachtig. We hadden een Tour guide gehuurd voor een uurtje en hij heeft ons van alles verteld over het gebouw en de gebouwen eromheen. Van oorsprong is het gebouwd voor een 14 jarige koning, het is in 37 jaar gebouwd met de hand en de hulp van olifanten en het diende als vaak tie huis waar de koning 2 weken oer jaar naartoe ging. Uiteindelijk is hij er maar 4x geweest want toen is hij gestorven aan een over dosis sake (Alcohol). De familie heeft er jog jaren gebruik van gemaakt maar op de een of andere manier hebben ze het verlaten en is het tig jaar later door een Fransman met de hulp van een lokale boer weer ontdekt. Later hebben ze het gebouw een andere functie gegeven en nu dient het als een tempel. (Dit door de verandering in geloof, van Hinduism naar Buddhism). De Tour die we deden was alleen door het hoofd gebouw, de andere complexen (tempels/castle etc) hebben we ook gedaan maar dan zonder gids, allemaal even bijzonder en even prachtig! Maar ondanks dat het vroeg in de ochtend was gutste het zweet echt van ons af, haha niet normaal! We moesten ook allemaal trappen beklimmen en over opstapjes, door tempels die overwoekerd waren door bomen, echt super mooi. Moet zeggen heb menig tempels gezien onderhand en je kan wel zeggen dat je op een gegeven moment een beetje tempel moe raakt maar omdat dit weer zo anders was, en vervallen kon ik het zeker weer waarderen! Rond 13.00 uur waren we weer terug in het hostel en hebben we een heerlijke verkoelende duik genomen I het zwembad. Dit zwembad zit in het hostel, dus het is overdekt maar het is niet helemaal dicht dus je hebt wel een lekker windje maar het water is ook heerlijk koud omdat het dus niet is opgewarmd door de zo'n, plus er zit geen chloor in maar is een zout water bad, heel fijn!

Vandaag hebben we weer een chill dagje ingelast, ik heb geld gewisseld en m'n bus ticket naar Laos geboekt, ik word morgen om 06.40 uur opgehaald en de rit zou 6 uur moeten duren maar dan moet je toch al wel rekenen op een uurtje of 7 à 8, en bij de grensovergang zal het ook nog wel weer gezellig worden, dus ik zie het allemaal wel. Ik ga richting "four thousand islands" wat soort van eilandjes zijn in de mekong rivier. Ik sla Vietnam over want daar heb ik geen geld of tijd meer voor. Ik heb zo'n drie weken voor Laos en dan ga ik via Noord Thailand weer terug naar Bangkok, voor Thailand heb ik nog een week of twee wat goed uit komt want als je over land Thailand binnen komt krijg je maar een visum voor 14 dagen ipv 30 dagen. Ik heb al helemaal zin in Laos want ik hoor er veel goede verhalen over! Weer een fijn land wat lekker back to basic is, niet zo extreem toeristisch, goedkoop en prachtige natuur! Ik moet morgen nog ff kijken hoe of waar ik precies heen ga. Ik word met mijn bus gedropt ergens in een plaatsje wat grenst aan de Mekong rivier, maar toen ik iets van accommodatie wilde opzoeken herkende zelfs hostelworld en tripadvisor de plek niet dus ik denk dat ik van daar maar meteen een longtail boot pak naar een van de eilanden.

Ai Ai Ai ik heb nog maar 5 weken en 2 landen over, ik krijg alweer een naar gevoel in mijn buik als ik eraan denk weer naar Nederland te moeten! Ik heb in m'n hoofd alweer een volgende trip gepland staan, haha wanneer dat moet gaan plaats vinden geen idee maar ik vind het altijd een rustgevend gevoel als ik een beetje nadenk over een volgende reis! Haha I know, ben een gek mens!

Nou tot de volgende keer maar weer en dan vanuit het mooie Laos!

  • 18 April 2015 - 12:10

    Chris:

    Veel plezier!!! X

  • 18 April 2015 - 12:31

    Mam:

    Ja oma zou dolgraag die spare ribs mee hebben willen kluiven!!
    Wat een grappig gezelschap had je naar Ankor Wat. Een Vietnamese Australier. Klinkt grappig.
    Goeie reis naar Laos mop. Zal wel even duren voor een volgende blog. Dikke kus mam.

  • 19 April 2015 - 07:12

    Hetty:

    Wat een prachtige dagen heb jij weer gehad, je snapt toch wel dat er mensen wel blij zijn dat je over 5 weken weer naar huis komt

  • 20 April 2015 - 23:14

    Gerda Pentinga:

    geweldig Renee!!

  • 23 April 2015 - 09:47

    Nico En Corry:

    weer genoten van je nieuwe verslag. wat kun jij heerlijk schrijven. ik zie de dingen voor me hoewel ik zo ver weg nog nooit geweest ben. dank je, renée en nog veel plezier! groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phumĭ Réach Born (2)

Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 72738

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: