Vader & Moeke in NZ - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu Vader & Moeke in NZ - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

Vader & Moeke in NZ

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

03 December 2017 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Hallo allemaal,

Eind October zijn mijn ouders naar Nieuw Zeeland gekomen en hebben we 2.5e week samen door het land gereisd. Ik dacht, wel zo leuk om daar nog even een blog over te schrijven!

Mam heeft het vliegtuig vanuit Nederland genomen, en pap is vanuit Vietnam overgevlogen. Samen hebben ze nog 3 dagen in Singapore doorgebracht en zijn toen via Christchurch naar Auckland gevlogen waar ze de huurauto hebben opgehaald en naar Tauranga zijn gereden. Een enorme reis! Mam was dan ook even van het padje een paar dagen, maar gelukkig verbleven ze de eerste 3 nachten hier in the Mount (op 4 min lopen van mij vandaan) dus konden ze even bij komen.

Het was super om ze te laten zien waar ik woon/werk/leef! Ze reden recht op ons appartement af en ik kon ze zien vanuit het raam, heel gek om dan ineens naar je ouders te zwaaien! Maar ook weer dood normaal!

We hebben niet alleen toen maar de hele trip heel wat geknuffeld! haha. We hebben uiteraard een borrel gedaan, ik heb nog wat spulletjes vanuit NL ontvangen en zijn toen savonds lekker een hapje gaan eten.

Op maandag zijn we vertrokken en via Rotorua richting Taupo gereden waar we 1 nacht verbleven. In rotorua zijn we naar Wai-o-tapu geweest. Ik was er al een keer geweest maar het blijft bizar mooi! Google maar eens. Toen door naar Taupo en helaas zeek het van de regen! Dus veel van Taupo hebben we niet gezien. We verbleven in een 3 persoons kamer in een hostel dus paps en mams hebben ook een beetje kunnen proeven van het hostel leven. Ook konden wij alvast wennen aan wat we de aankomende 2.5e week zouden kunnen verwachten qua snurk-concert! haha, we kunnen er blijkbaar alle drie wat van! (Uiteindelijk is het allemaal reuze meegevallen).

Na een fantastisch mooie zonsondergang die we konden bewonderen vanaf ons balkon zijn we de volgende ochtend met stralend weer wakker geworden en zijn we via Napier naar Wellington gereden. Een super rit!! Zeker het deel van Napier naar Wellinton via de Upper Hut is fantastisch. Pap en ik wisselden steeds om de zoveel uur af met rijden. Napier is een beetje een Jaren 20 stadje, helaas konden we niet zolang blijven omdat we de gehele reis van te voren al vast hadden geleged en we besloten hadden zoveel mogelijk tijd op het Zuider Eiland te spenderen. (De volgende trip moeten we het Noorder eiland nog maar even doen lieve ouders haha) In Wellington hebben we ook 1 nacht gespendeerd, dit keer in een zeer prima hotel! We hebben het wel voor elkaar gekregen om de badkamer deur op slot te doen zonder dat er iemand in de badkamer zat haha dus er kon meteen een mannetje naar boven komen om dat voor ons te fixen. Toen zijn we na het nuttigen van een enorme steak met een voldaan gevoel naar bed gegaan!

De volgende ochtend hebben we de ferry van Wellington (Noorder Eiland) naar Picton (Zuider Eiland) genomen. We hadden weer eens geluk met het weer want normaal waait het er zo hard dat ze het boven (buiten) dek niet openen, en wij hebben de gehele tocht van zo'n 3 a 4 uur bovenop het dek kunnen staan met stralende zon. Vader was zo slim geweest om een lekker Engels ontbijt van te voren te boeken op de boot zodat we dat allemaal niet gehaast in de ochtend hoefden te doen aangezien we de huur auto ook nog ergens af moesten droppen. Handige vent is het toch ook he die vader van mij. Dus wij hebben lekker aan de bacon met eggs gezeten om vervolgens met ons gezicht in de zon het Zuider Eiland tegemoet zien komen.

De trip van Picton naar Punakaiki was toch wel iets langer en pittiger dan verwacht ook omdat er veel wegwerkzaamheden waren en we door een berg gebied moesten rijden. Het begin was dike prima, we hadden een nieuwe huurauto gekregen , helaas niet zo luxe als auto 1 maar ach, het reed goed! We hadden stralende zon maar na een paar uur sloeg het weer om, net toen we in de Bergen zaten. Dus door het donker (ik zat inmiddels weer achter het stuur) moest ik door de Bergen (ben ik ook niet echt gewend) met haarspeld bochten en zonder vangrails de laatste 250km door tuffen. Maaaaar het is allemaal gelukt hoor! We zijn goed aangekomen in een erg leuk huisje met uitzicht op zee! We hadden van te voren al goed boodschappen gedaan dus achterin de auto hadden we een kist met eten (en wijn) wat een erg goed plan was van ons aangezien er op het zuidereialnd toch beduidend minder winkels te vinden zijn! Het is echt een totaal andere wereld daar!

In Punakaiki hebben we de pancake rocks bewonderd, een erg mooi natuurverschijnsel waar de stenen zo geformeerd zijn dat het op stapeltjes pannekoeken lijkt. Helaas ben ik hier tijdens een trandwandeling ook enorm gebeten door irritante sandflies!! Pfffff die dingen hebben de volledige 2.5e week en langer nog gejeukt!! Gelukkig hier in Tauranga geen last van!! hahaha

Elke keer als we ergens verbleven dan hadden we 2, 3 of 4 nachten geboekt dus zo hadden we een beetje de tijd om bij te komen, lekker de omgeving te ontdekken en lekker een beetje te touren. Na Punakaiki zijn we naar Haast gegaan. Daar zaten we in een huisje met vrijwel niks wat ook weleens lekker was! Het zat ook in de middle of nowhere met om ons heen alleen maar herten en possums. Na naast zijn we doorgereden naar Franz Jozef. (sowieso even googlen mensen!) En man, man, wat hebben wij een geluk gehad met het weer zeg!!! Het is een fantastisch mooie rit langs de ruige West kust van Nieuw Zeeland richting de gletsjers en Bergen! WOW! We waren onderweg naar onze accommodatie in Franz Josef toen we langs een view point kwamen. Wij zijn natuurlijk enorme toeristen dan en willen elke viewpoint wel zien, zeker vader met zn fotografie! Dus wij afgeslagen, bleek een prachtige beek te zijn met een oude afgebrokkelde brug aan de voet van de gletsjers. EN er stonden ook 2 helicopters!! We waren van plan om de volgende dag een helicoptervlucht te gaan doen over de gletsjers, maar aangezien we er toch al waren, hoezo dan niet vandaag met dit prachtige weer?! In een jaar regent het 270 dagen in Franz Jozef en wij hebben er 3 nachten gespendeerd met alleen maar zonnige dagen, strak blauwe lucht en af en toen een wolkje. Ook leuk voor het contrast op de foto's toch! haha. Dus wij onze camera's gepakt en hop die helicopter in! :D ZOOOOO GAAAAFFFFF!!!!!!! Het was mijn 2e keer in een helicopter, voor de trouwe lezers, mijn eerste keer was on the great ocean road in Australie, misschien herinneren je je dat nog wel. Pap had ook een keer in een helicopter gevlogen in Hong Kong en voor mam was het de eerste keer Pap voorin met z'n camera en zo hebben we 40 minute gevlogen boven de Franz Jozef Glacier, Fox Glacier and Mount Cook met een landing op een van de Bergen daar in de sneeuw! BIZAR! Beneden sta je nog met je enkels af te koelen in de beek omdat de zon zo brand, en vervolgens sta je tot je knieen diep in de sneeuw! Echt het hoogtepunt van de vakantie en iets om nooit meer te vergeten!

We hebben de dagen erna dus nog prachtig weer gehad, zijn naar de glacier gelopen, naar Lake Matheson geweest waar je de glaciers weerspiegeld zag in een meer. De natuur hier is zo bijzonder en zo ruig en elke keer weer anders! Ze zeggen weleens dat Nieuw Zeeland 4 seizoenen in 1 dag heeft maar dat is dus ook echt zo. Toen zjin we met 26 graden via Wanaka naar Queenstown gereden waar we 4 nachten hadden geboekt. Daar hebben we de omgeving goed ontdekt, lekker rond gereden. We hadden een fantastisch appartement aan het meer van Quenstown met uitzich to op de bergen! Wat een luxe!!!
Toen we vertrokken vanuit Queenstown dachten we wat poeder sneeuw op de bergen te zien liggen. Achteraf bleek dat dus te kloppen en had het die nacht gesneeuwt. We moesten richting Te Anau Down waar onze volgende stop zou zijn en het is maar goed dat we niet in Milford Sound zelf hadden geboekt want dan hadden we onze bestemming die dag nooit kunnen bereiken aangezien het eind van de weg afgesloten was vanwege sneeuw!!!! Op het nieuws was het zelfs te zien omdat het toch wel ietwat bijzonder was om de ene dag 26 graden te hebben en de volgende dag sneeuw! Mensen stonden in hun slippertjes in de sneeuw op TV, zo grappig!

We hadden in Te Anau maar 1 doel: Milford Sound!! De fjorden van Nieuw Zeeland! We hebben echt onze vingers en tenen moeten kruisen in de hoop dat de sneeuw zou smelten want weg dicht means weg dicht! Voordat je bij Milford Sound aankomt moet je door een tunnel. Door lawine gevaar gaat dat deel van de weg dicht omdat er ooit mensen zijn gestorven in de tunnel. Dus sneeuw = no Milford Sound! De dag dat we aankwamen was het dus ook gesloten, de volgende dag was alles nog onzeker en niemand kon ons echt duidelijkeheid geven. We zijn op de gok maar gewoon die kant op gereden en op het moment dat we bij het afgesloten gedeelte aankwamen werd het weer geopend! We konden door rijden!! Er lang nog wel sneeuw bovenop de berg maar het was good enough om door te mogen rijden!
Toen we voor de tunnel stonden te wachten (1 richtingsverkeer) hoorden we wat vallen op het dak. Dus wij dachten oh dat is vast sneeuw van de takken. Totdat we getrippel hoorden en er mensen vanuit hun auto naar onze auto liepen! Mam stapte uit, wat blijkt.. zitten er 2 Nieuw Zeelandse papegaaien op het dak! Haha. Erg grappige maar ook enge beesten! Mooi vooral!

Wij uiteidelijk bij Milford Sound aangekomen waar we een fantastische boodtocht hebben gemaakt! WOW! Zo bijzonder! Je moeten het allemaal echt even opzoeken maar in het echt is het toch allemaal een stuk mooier!!!

We zijn in totaal 3 nachten in Te Anau Downs gebleven. De ochtend na de 3e nacht vond ik het toch wel wat fris wakker worden. Ik dacht “huh ik had toch een electrische deken aan staan?” ook wilde mijn telefoon zich niet opladen en het licht ging niet aan. Dus ik trek de gordijnen open, kijk ik naar een witte wereld! We werden wakker in een winter wonder land! Zoooooo gaaf! Het voelde echt als kerst! Maar ook echt zo bizar dat we de dagen ervoor nog 26 graden in Queenstown hadden en nu dus midden in een witte wereld wakker werden! Pap en mam waren al buiten foto's aan het maken dus ik heb mn kleren aangetrokken (ook het water deed het niet) en naar buiten gelopen! Fantastisch! De eigenaren hadden twee potten met warme chocolade melk op het vuur gezet, haard aan, echt een winters gevoel. Gelukkig voor ons smolt het vrij snel waardoor wij wel gewoon weer door konden rijden. Dit keer richting Invercargill wat thevens voor mij de eindbestemming zou zijn. Pap en mam zijn daar nog een extra nacht gebleven en vervolgens hun way up hebben gemaakt naar Christchurch waar ze bij de lieve Gerda en Bruce mochten logeren!

Ik heb echt een fantastische reis gemaakt met mn lieve ouders. We hebben zoveel gezien en gedaan, ik kan er wel een boek over schrijven! We hebben zoveel gelachen, bijgekletst, gekroeld en genkuffeld en ook lekker geborreld! Ik heb vernomen dat pap weer een prachtig fotoboek heeft gemaakt waarvan er ook eentje onderweg naar mij is dus als ik die ontvangen heb kan ik alles nog eens even fijn herbeleven. Het is een reis waar we alle drie zo naaruit hadden gekeken en voor je het weet is het ook weer voorbij! Ik ben dankbaar dat ze de moeite hebben genomen om helemaal naar de andere kant te komen speciaal voor mij, nou ja ok ook wel een beetje voor het land natuurlijk haha. Ik bof maar met zulke ouders!

Ze kennen het land nu een beetje, ze hebben gezien waar ik woon, waar ik werk, waar ik mn boodschappen doe, met wie ik woon etc. Dat zal het allemaal ook een stukje makkelijker maken met het begrijpen waarom ik zit.

Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van dit verhaaltje als ik, het is onmogelijk om alles op papier te zetten maar zo hebben je toch een beetje kunnen proeven van wat we allemaal gedaan en gezien hebben.

Liefs

  • 03 December 2017 - 07:27

    Mam:

    Lieve schat, het was een grandioze reis om nooit meer te vergeten. Oma zou zeggen: dat pakken ze niet meer van je af. Het was heerlijk om je weer in mijn armen te sluiten. Nu begrijpen we waarom je het daar zo fijn hebt, leuke baan, mooi appartement, geweldige vrienden en Paddy je auto. Dicht bij het strand , zee en al die gezellige eet tentjes, winkeltjes en kroegjes. Hemel op aarde! Blijf genieten en dan komen we over 2 jaar het Noorder eiland bekijken! Dikke kus.mam.

  • 03 December 2017 - 08:30

    Ruth:

    Ondanks de whats-app stroom aan info en foto’s is het verhaal zo op papier ook weer reuze leuk om te lezen! Van de week gaan wij het foto album van pa bewonderen! Xx

  • 03 December 2017 - 09:00

    Joke:

    Hallo Renee,
    Als dat boek er komt, schrijf ik me nu alvast in voor een exemplaar!
    Wat is je verhaal goed geschreven......enthousiast, duidelijk.......alsof ik
    er deel van was. Hartstikke bedankt. En bij deze; namens Frank en mij
    een fijne kerst en voor het nieuwe jaar heel veel reisplezier gewenst!
    Joke

  • 03 December 2017 - 12:55

    Gerrie:

    Leuk om te lezen hoe dat jullie genoten van elkaar en de mooie vakantie. Je hebt het echt naar je zin daar, geniet met volle teugen en alvast een SUPER 2018 gewenst voor jou en je vrienden, gr gerrie

  • 03 December 2017 - 14:57

    Tante C:

    Hoi Renée wat een heerlijk verhaal! Natuurlijk de papjes en foto’s gezien maar zo’n woordelijk, en lang! verslag maakt het compleet.
    Geniet van de zomer daar en fijne Kesrtdagen, groet
    Ook van Frans, Conny

  • 03 December 2017 - 18:57

    Aartje:

    Hoi Renee , Je heb je verhaal weer geweldig geschreven en fijn om te lezen.
    Ik heb je meoke al gesproken en die vond het ook super en geweldig.
    Ik volg je verhaal en foto,s via face book en ben echt jaloers op het mooie NZ en kan me voorstellen dat je voorlopig nog niet terug naar Nederland komt.
    Ook wensen wij je fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2018.
    Veel liefs Eric en Aartje.

  • 06 December 2017 - 11:46

    Opa Ren Oma V.d.Weijde:

    Je verslag met interesse gelezen. Je hebben een mooie vacantie gehad en veel gezien.
    Ik ben benieuwd naar het fotoboek. 2e Kerstdag komen je3 ouders bij ons langs en dan
    zal je vader het fotoboek wel bij zich hebben.
    We wensen je alvast mooie Kerstdagen en een goed begin in 2018. Steek je nog vuurwerk af?
    Lieve groeten van oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Tauranga

Azië & Nieuw Zeeland

Op een enkeltje naar de andere kant van de wereld.

Recente Reisverslagen:

13 September 2020

New Zealand and Covid-19

22 Juli 2018

2 Years abroad

12 Januari 2018

The Simple Life

03 December 2017

Vader & Moeke in NZ

20 September 2017

Update
Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 72724

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: