Sabaidee Lao! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Renee Weijde - WaarBenJij.nu Sabaidee Lao! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

Sabaidee Lao!

Blijf op de hoogte en volg Renee

30 April 2015 | Laos, Vientiane

Hallo lieve mensen, allereerst allemaal erg bedankt voor de leuke berichtjes en reacties die ik krijg op mijn blog en Facebook, word erg gewaardeerd en ik hem blij dat jullie allemaal mee kunnen genieten van mijn verhalen.
Hier mijn eerste bericht uit Laos. Ik ben nu zo'n anderhalve week in het land en heb al weer het nodige beleefd.

Zoals verteld zou ik dus met de bus van Siem Reap Cambodja naar De Four Thousand Islands in Laos gaan. Mij was verteld dat deze trip me 6 uur zou gaan duren in een mini van, maar goed daar moet je dus nooit vanuit gaan dus had al wel op zo'n 8 uur durende trip gerekend. Ik werd om 07.00 uur ochtends van mijn hostel opgehaald, dat zou met een tuk tuk zijn maar er stond een man met een scooterrijder op me te wachten wiens gezicht vertrok toen hij mij met al z'n bagage zag staan en hij vervolgens naar z'n scooterrijder keek van hoe gaan we dit in godesnaam doen. Maar no worries mate, dit heb ik eerder gedaan en dus hoppa met al die bagage op de scooter, gelukkig was het maar een klein stukkie. Daar moest ik weer wachten en een uur later werden we met teveel mensen in een mini van van 15 personen gepropt met al die backpacks op de grond aangezien het allemaal niet in de achterklep paste. Knieën opgetrokken en. Iet mauwen. Ik zat op een stoel waarna de bekleding ver te zoeken was en ik dus op een metaal werk zat naast twee lokale mensen, een jonge meid met haar oma en aan de andere kant zat een ietwat irritant Australisch meisje, maar goed oordoppen in, muziek aan en dan merk je daar ook niks van. Helaas deed de airco het ook niet al te fantastisch dus de eerste 4 uur waren weer lekker knus! Haha. We waren even gestopt bij een tankstation om te plassen etc. Dus wij na een half uur de bus weer in, maar een Franse tuthola ging zonder pardon gewoon voorin zitten op de plek van een local die daar niet al te vrolijk bij stond en zich afvroeg wie die domme doos was die daar op zijn plek was gaan zitten! Die Franse trut maakte iedereen even duidelijk dat zij welgeteld €15 voor haar trip had betaald en dat ze dus alle recht had om voorin te mogen zitten en dus meneer de local wel even achterin kon gaan zitten. Nou ik kan jullie vertellen mijn haren gingen hierbij overeind staan, wie denkt ze wel niet dat ze is!? A. Iedereen hier heeft betaald voor deze bus en vele nog meer dan haar want zij hoefde niet helemaal naar Laos, ik had €20 betaald en sommige zelfs €30 dus wat geeft haar het recht om zomaar voorin te gaan zitten, maar goed dat tot daar aan toe, dat arme oude vrouwtje wat al die tijd met haar klein dochter naast mij zat zat de helft van de weg stilletjes te huilen met haar gezicht naar het raam toe, als er iemand het recht heeft om voorin te mogen zitten dan was zij het wel! Ik word gewoon alweer woest als ik eraan terug denk, iedereen in de bus ook "typisch die Fransozen weer" ik weet dat je mensen niet over 1 kam mag scheren maar dit is wel echt een actie die alleen die Fransen kunnen maken. Maar goed ik kan me ook niet overal mee bemoeien dus ik hoop dat ze fijn van haar riante plek heeft genoten. Toen dacht ik, nou gekker kan het niet met die Fransose tut, zat ze vervolgens in de volgende pauze vrolijk met een pincet d'r haren uit d'r oksels te plukken, WTF?! Doe dat lekker in een badkamer ofzo!? Sommige mensen snap ik echt niet hoor! Maar goed, wij werden op die plek gesplitst en gelukkig hoefde ze dus niet de hele weg mee naar Laos. Een aantal van ons gingen een ander busje in en opweg naar de grens. Daar werden we gedropt en zei de chauffeur dat we te voet de grens over moesten, meer zei hij niet. Prima, wij met al onze bagage 200m lopen en de grenzen post van Cambodja over waar we $2 voor een stempel moesten betalen, toen 200m verder gelopen en daar konden we aan de grenzen post van Laos een VISA on Arrival aan konden vragen, weer wat formulieren invullen, pasfoto erbij, alles afgeven en $36 betalen, m'n laatste centen want verder heb ik geen dollars meer nodig, dus had er nog welgeteld 1 overm prima uitgekiend dacht ik zo, een half uur wachten en toen kon ik mijn paspoort weer terug krijgen maar alleen als ik nog eens $2 zou betalen voor een overstay van m'n VISA wat niet waar was. Kut! Ik had nog maar $1 over en wat Loas Kip (twv $50 wat ik al gewisseld had in Cambodja zodat ik er niet met lege handen zou staan), maar ze wilde persee dollars hebben. Dus ik vroeg die ietwat irritante Australische meid of ze misschien $1 voor me te leen had dan kon ik het haar in Kip terug betalen.maar ze zei dat ze geen geld meer had, alleen te genoeg om zelf haar visum te kunnen betalen, gelukkig was er nog een andere gast die wel een dollar voor me had en dus kreeg ik mijn paspoort terug. Over de grens was een klein restaurantje waar we maar zijn gaan zitten wachten op hopelijk een busje die ons op zou komen halen. Dus wij zitten daar met een aantal, komt die Australische muts aangelopen en koopt ze vrolijk een aantal blikken bier terwijl we daar zitten te wachten terwijl ze net tegen me zei dat ze me niet kon helpen aan de grens omdat ze geen geld meer had, WTF?! Als je me geen dollar wilt uitlenen zeg dat dan gewoon, no problemo maar dit vond ik wel echt stom. Wij weer meer dan een uur gewacht daar en toen kwam er eindelijk een mannetje met een busje wat gaten in de vloer had, van ellende bijna uit elkaar viel en stickers had met kogelgaten erop. De man zelf had een leger helm op, een blik bier in zijn had en tijdens het rijden moest hij ook nog de nodige telefoontjes plegen, wat een feest. Het was inmiddels alweer een uurtje of 17.00 ongeveer en waren we al zo'n 10 uur onderweg. We hadden 10 minuten gereden en stonden in the middle of nowhere voor een aantal huizen. De man stopte de bus en vertelde ons dat we 20 minuutjes moesten wachten op een. Bus vanuit Phnom Pehn (Cambodja) want mensen van die bus moesten bij ons in de bus. Wij wisten natuurlijk ook wel dat dit vast wel weer langer dan 20 minuten zou gaan duren dus toen de bewoners van de huizen naar onze bus toegelopen kwamen en hun bier met ons wilde delen hoefden wij geen tweede keer na te denken. Ik had net Khmer nieuwjaar in Cambodja overleefd bleek het hier de laatste dag van Laos nieuwjaar te zinn! Wat een gezelligheid en wat een feest. Wij met die mensen staan dansen en drinken, ze wilden allemaal op de foto, kindjes kwamen nieuwsgierig naar je kijken en bleven maar handjes schudden. Ik had nog wat droge biscuitjes in mijn tas dus die heb ik uitgedeeld, mensen waren erg dankbaar met iets kleins. Dus daar hebben we zeker meer dan een uur staan wachten, in,ideële was het al donker want de zon was onder. Eindelijk kwam de andere bus en kon iedereen met alle bagage bij ons worden gepropt en bleek dat we serieus maar een kwartier hoefden te rijden, we waren al zo dichtbij! We zouden eerst naar een pin automaat rijden want veel mensen moesten geld hebben. Ik had wel wat bij me maar niet genoeg want op de eilanden zijn geen pin automaten dus je moet aan main land alles mee nemen. Wij naar een ATM, bleek dat ze alle twee leeg waren, waarschijnlijk ivm nieuwjaar! Shit! Haha wat nu?! Ik had misschien voor zo'n $40 aan Kip bij me na wat eten en een boot ticket gekocht te hebben, daar kan ik wel even van leven op dat eiland maar niet lang genoeg zoals ik dat zou willen. Ik had geen keus en dus wij verder gereden naar de haven, daar werden we in het donker aan boord ban een smalle wankele longtail boot gepropt en naar het eiland Don Det gebracht, man wat was ik blij dat ik na een tocht van 12 uur eindelijk rond 20.00 uur op Don Det aankwam. Die Australische trut die had dus haar laatste centen aan bier opgemaakt en die kon dus ook niet aan land pinnen dus die stond hier op het eiland en wist niet goed wat ze nu moest doen zonder geld. Ze vroeg aan mij wat ik ging doen, ik zei dat ik een accommodatie ging zoeken en wilde gaan slapen. Ik dacht stik er maar in, jij wilde mij niet helpen toen ik je nodig had dan zoek je het nu ook maar uit met je ellende. Normaal help ik altijd alles en iedereen maar dit keer was ik er klaar mee, je zoekt zelf maar uit waar je slaapt maar in ieder geval niet in mijn bed! Ik heb het eerste de beste guesthouse met een goed bed en een goed werkende douche geboekt, ben gaan douchen, even wat bij de Indiër gegeten en ben als een blok in slaap gevallen. Hier op het eiland hebben ze geen hostels, alleen guesthouses wat ik echt wel even fijn vond, een eigen kamer voor een week, een eigen badkamer, ventilator boven m'n bed en heerlijk rust! Eindelijk weer eens een keer kunnen uitslapen zonder dat je sochtends wakker word gemaakt door iemand die weer eens naar een zonsopgang moet kijken of een bus moet halen en de avond van te voren niet zo slim is geweest om zijn of haar tas in te pakken. Niets van dat alles, heerlijk mijn eigen kamer, alles op m'n eigen tempo, geen herrie, geen geruzie om temperatuur van airco, alles voor mezelf, ik was blij! Don Det is een heerlijk eiland, een van de vier duizend kleine eilandjes hier in de regio in de Mekong Rivier. Een waanzinnig mooie omgeving met alleen maar mooie natuur. Het is een klein eiland met wat accommodatie, wat lokale die er wonen en wat restaurantjes en barretjes maar alles sluit om 23.00 uur. De volgende dag kwam ik die Australische tut weer tegen. Blijkbaar had ze nog wat Thais geld bij zich wat ze kon omwisselen voor Kip dus heeft ze een bungalow kunnen boeken. Ze vroeg wat ik die dag ging doen en of we savonds wat konden gaan eten en een biertje konden gaan drinken. Prima dacht ik, iedereen verdiend een tweede kans dus we hadden om 19.00 uur afgesproken. Om 19.00 uur geen teken van leven, was ze blijkbaar in slaap gevallen dus toen ze wakker was vroeg ze waar ik was, dus ik zei die en dat restaurant, ik had inmiddels al gegeten en we hebben nog een biertje gedaan. We zouden de volgende dag om 11.00 uur ontbijten en daarna een fiets tocht doen over de eilanden. De volgende ochtend dom 11.00 uur geen teken van leven maar ik zag wel op fb dat ze online was dus ik stuurde haar een berichtje van bij welk restaurant ik zou gaan ontbijten en dat ik haar daar dan wel zou zien verschijnen. Ik zag dat ze het bericht had gelezen dus dacht prima, die zal zo wel komen. Twee uur later was ze er nog niet. Stom wijf, zoek het uit! Ik had inmiddels Paul gesproken, een Ierse vriend die ik in Cambodja had ontmoet die vertelde dat Colm, een andere Ierse vriend al op Don Det was! Dus ik Colm een berichtje gestuurd en zo hebben we afgesproken, leuk om steeds weer bekende tegen te komen. Paul zelf kwam een aantal dagen later dus zo waren we weer herenigd. Ik ben de dagen een beetje met hun opgetrokken, er was nog een leuk Iers koppel, een Amerikaan en een schot met wie we steeds om gingen, allemaal leuke mensen. Don Det was voor iedereen even een plek om weer op adem te komen na een aantal maanden reizen. Iedereen had zijn eigen accommodatie en de barretjes waar we uithingen hadden een groot tv scherm waar ze allemaal dvd's en series afspeelde. Dus zodra je wakker was en lekker gedouched had en ergens opzoek ging naar een ontbijtje kwam je altijd wel weer een bekende tegen. 1 van die barretjes, Adam's bar had een super schattige puppy met wie ik elke keer lag te kroelen, het was zo'n lekker beestje, beetje chubby, beetje stout wantij ging er steeds met rims d z'n slipper of schoen vandoor haha maar ik was blij weer even met een hond te kunnen kroelen, heerlijk haha. In de avond was er 1 bar waar iedereen altijd heen ging en aangezien het eiland alles behalve groot is was dat altijd erg gezellig. Die Australische tut kwam ik ook nog tegen en die dacht tegen mij te kunnen doen alsof er niks gebeurd was, alsof ze me niet had laten stikken. Heb hallo gezegd en toen ze naast me kwam staan en dacht gezellig te komen doen bij mij en m'n vrienden nou dan had ze het mooi mis, heb kortaf gedaan en m'n rug naar d'r toegedraaid, geen zin om daar energie in te steken in dat soort mensen. Rond 23.00 à 24.00 uur ging de boel dicht en moest je door het pikke donker je weg weer terug Nasr je guesthouse zien te vinden aangezien er geen straat verlichting is. Soms kwam je wat koeien tegen die door het vuilnis aan het snuffelen waren en soms moest je iets sneller doorlopen vanwege een blaffende waakhond haha maar heb het elke keer weer overleefd. 1 avond hadden we bizar harde onweer en het goot van de regen, m'n slippers waren bijna weggespoeld en ben maar op blote voeten door de modder naar huis gelopen want op slippers lopen had geen zin haha. Ik ben een week op het eiland gebleven en moet zeggen heb er vrij weinig gedaan behalve dan tot rust gekomen. Heb een fiets tocht gedaan over het eiland maar het is zo bloed verziekend heet dat je bijna van je fiets valt van de hitte. Je kon er nog een kano tocht doen maar om met die bloed hitte een hele dag op het water te zitten opzoek naar een waterval zag ik ook niet zitten dus dat heb ik maar gelaten voor wat het was.
Na een week had ik het er wel weer gezien en heb ik een bus geboekt naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Ik wist dat het een pittige tocht zou gaan worden, eerst met de boot naar land, daar nog een Nederlandse jongen geholpen door geld voor hem te pinnen, hij was z'n bankpas kwijt maar kon nog wel geld van zijn rekening naar iemand anders z'n rekening over maken dus dat had hij gedaan en ik heb het vervolgens voor hem gepind, toen met een bus naar Pakse, date as zo'n vier uur rijden. In Pakse moesten we nog een aantal uren wachten,ik was niet alleen want het Ierse koppel wat ik in Don Det had leren kennen moesten ook deze kant op alleen hun gingen nog Noordelijker, helemaal naar Vang Vieng. In Pakse hadden we om 20.00 uur de nachtbus naar Vientiane waar ik in zo'n piep klein bedje moest met een meisje uit Laos, niet echt de meest comfortabele rit ooit maar goed, hoort erbij. Ik geloof dat ik rond 10.00 uur eindelijk al lopend bij mijn hostel aan kwam aangezien de tuk tuk man me in eerste instantie bij het verkeerde hostel had afgezet. Ik had dit hostel al geboekt en was erg blij met mijn keuze, prima hostel! Ik had m'n zooi op m'n kamer gezet en liep naar de receptie waar ik wat vroeg over een flyer over een buddah park. Een Britse gast kwam naar mij toe en vertelde dat hij en z'n vrienden van plan waren die middag daar ook heen te gaan maar ipv met een Tour met een lokale bus want dat zou veel in geld schelen, ik was van harte welkom om mee te gaan! Super! Dus zo gezegd zo gedaan! We waren met twee Britten, nog een Nederlander, een Israëlische en een Duitse. Wij die middag naar het busstation gelopen, bus gepakt en naar hè Buddah park gereden. Het was een super gezellige groep en hebben een leuke middag gehad. Het was Koningsdag dus dat moest uiteraard ook gevierd worden dus na een heerlijke maaltijd zijn we met z'n allen in het hostel wat bier gaan drinken en kaart spelletjes gaan spelen, er kwamen nog Amerikanen en een fransoos bij en hadden een hilarische avond. Een van de gasten kwam op het geniale idee om naar een club hier in de buurt te gaan, waarom ook niet!? Het is maar eens Koningsdag right!? De Duitse meid haakte af, de Israëlische lag al op bed dus ik en 5 mannen gingen op stap, Yolo! De club was alleen niet al te vol en wat er rond liep waren of lady boys of ietwat vrouwelijke jongens haha, volgens mij waren we in een gay bar beland, gezellig! Haha avond van m'n leven gehad, op de grond gelegen van het lachen! Een van de gasten werd zowat bereden op de dansvloer door een van die wijffies en een ander werd zonder pardon op de wc betast toen hij aan het plassen was, de westerse mannen waren erg geliefd! Haha. Ik geloof dat we rond 03.30 uur weer op bed lagen na een prachtige avond.
De volgende dag zat ik aan mijn ontbijt, zie ik m'n vrienden Colm en Paul mijn hostel binnen lopen, die hadden zowaar het zelfde hostel geboekt hier in Vientiane! Gezellig! Het is echt een hele leuke stad, wel erg modern en nieuw, erg Frans en er wonen wel wat rijke mensen hier wat weer een contrast is met de rest van het land maar ook welweer leuk wat anders. Er is hier een gigantische night market, we zijn naar een museum geweest, we hebben lekker in een zwembad gezwommen, lekker bij de Vietnamees gegeten, veel kaart spelletjes gespeeld, rond de stad gelopen, allemaal leuke dingen. Ik moest nog van kamer wisselen omdat 1 bed in de kamer last had van bed bugs, dus alles morst gereinigd worden en voor de zekerheid ook al onze kleding dus ik kon gratis de gehele inhoud van mijn backpack laten wassen! Toppie! We blijven hier nog 1 nacht en morgen gaan Colm, Paul en ik met de bus naar Vang Vieng, heb er erg veel zin in! Helaas komt mijn eind datum wel steeds weer dichterbij wat ik iets minder plezierig vind maar goed, ik heb nog zo'n 3,5 e week dus daar denken we nog maar even niet over na! Haha.

Ik zal jullie aan het eind ban m'n Loa trip weer op de hoogte houden ban m'n verdere belevenissen. Hierna trek ik door naar Noord Thailand en dan weer terug naar Bangkok vanwaar ik terug naar Nederland vlieg.

Tot de volgende keer maar weer!

  • 30 April 2015 - 11:07

    Mam:

    Heeeerlijk om weer een verslag van je te lezen mop. Gekkemensen op de wereld die alleen aan zichzelf denken. Oma zou zeggen: onze lieve heer heeft vreemde kostgangers.
    Gelukkig zijn de meeste mensen erg gezellig. kus mam.

  • 30 April 2015 - 14:18

    Linda:

    Weer heerlijk om te lezen renee. Geniet er nog maar lekker van. Voor je het weet ben je weer thuis..X

  • 30 April 2015 - 23:10

    Gerda Pentinga:

    Lieve Renee,
    Ik blijf genieten van je verhalen en wacht met spanning op de volgende. Ook al is het vast voorbij, je komt terug in de lente, je wordt tante en je hele familie is blij je weer te kunnen knuffelen. Alles heeft een zilveren of gouden randje, wacht maar af!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 72729

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: