The Wild Atlantic Coast - Reisverslag uit Westport, Ierland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu The Wild Atlantic Coast - Reisverslag uit Westport, Ierland van Renee Weijde - WaarBenJij.nu

The Wild Atlantic Coast

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

15 Maart 2014 | Ierland, Westport

Allright people, ik was dus ergens in Bushmills gebleven geloof ik.

Nou van Bushmills moest ik dus in Donegal zien te komen, als je dat even googled dan zie je dat dat nog best een eindje is!
Ik moest van Bushmills eerst met een bus naar Coloreighn, daar moest ik een uur wachten voor ik met de trein naar Derry kon, dat duurde zo'n uurtje a anderhalf uur, toen kwam ik om half 12 in Derry aan, moest ik nog met een pendel bus van het station naar het centrum maar om 12.00 uur zou mijn bus naar Donegal vertrekken, zou ik die missen dan ging de volgende pas weer om 15.00 uur! Dus ik propte mezelf in een al te overvolle bus want ik moest en zou die connectie halen. Ik kwam gelukkig op tijd aan, kon nog snel even een boterham scoren en ben toen de bus naar Donegal in gevlogen. Derry ligt midden op de grens tussen Ierland en Noord-Ierland, de Ieren noemen de stad Derry maar de Noord-Ieren noemen de stad London Derry, vraag me niet waarom. Maar dat het op de grens ligt betekend ook dat je er dus met zowel ponden als euro's kan betalen! :D Handig!!

Dus ik me koffer in die bus gegooid, kaartje gekocht van de bus chauffeur en kon een uurtje chillen in de bus. Het was zo fijn om Ierland weer in te rijden na al die tijd in Noord Ierland gezeten te hebben, je merkt zo goed het verschil. De wegen werden weer smal, kronkelig en hobbelig, ondanks dat rijd men er gewoon net zo hard overheen als over rechte wegen. De weilanden worden weer verdeeld door oude stenen muurtjes in plaats van bosjes, de bedragen bij tank stations staan weer in euro's, de verkeersborden staan weer in het Gaelic en Engels aangegeven, de mensen zijn er een stuk vriendelijker, al met al is Ierland toch veel meer mijn ding dan Noord-Ierland!

Na een lange dag van reizen kwam ik dan eindelijk in Donegal aan, ik ben er al een keer eerder geweest zoals je al hebt gelezen geloof ik en toen we dichterbij kwamen herkende ik het allemaal weer. De natuur is zo fantastisch mooi als je Donegal binnen rijd, je moet door een soort van pass tussen twee bergen door, het zonnetje scheen het was een heerlijke en warme dag dus ik kwam weer met een smile op me face aan in Donegal. Ik had de zelfde B&B geboekt als vorig jaar wat echt een hele goede B&B is, dus ik werd met open armen ontvangen. Ik kreeg weer een heerlijk kamertje toegewezen, twee persoons bed, uitzicht op het riviertje met bruggetjes en het Donegal Castle! Zo mooi allemaal. Ik heb eerst heerlijk gedouched en ben toen Donegal town in gegaan. Het is allemaal niet zo groot en erg gemoedelijk. In de anderhalve dag (2 nachten) dat ik er was heb ik weer wat aan school kunnen doen maar me ook weer prima vermaakt. Ik heb bij de old castle bar gegeten, heerlijk en ben toen daarna nog naar de Reel Inn geweest, een local pub waar ze zeven dagen per week live muziek spelen het hele jaar door. Nog een praatje gemaakt met wat Amerikanen en de eigenaar van de pub die zelf ook mee speelde. Op een gegeven moment kwam er een Iers mannetje naar me toe en zei "Ja ik zag je net ook al zitten maar ik dacht dat je op iemand aan het wachten was" ik zo "Nee hoor, ik ben hier alleen" toen kwam ik niet meer van die vent af natuurlijk, maar goed lul praatje mee gemaakt, hij heette Ian en kwam uit DUblin en op een gegeven moment ging hij weer weg. De volgende ochtend na een heerlijk Iers ontbijt loop ik het stadje in, ga ik een toeristen shop binnen en wie staat daar, ja hoor Ian! hahahha ik dacht, weg wezen hier voordat hij me ziet! hahaha.

Na 2 nachten Donegal moes tik weer verder met de bus naar Westport! Ik had op internet opgezocht hoe de bus connecties waren maar ik dacht ik ga voor de zekerheid nog maar even naar de tourist office en vraag het daar na, dus zij zei, je moet naar Sligo en daar overstappen naar Westport. Dus ik in de bus naar Sligo en daar wilde ik overstappen. Ik kwam er achter dat ik dus niet in Sligo over moest stappen maar op Knock Airport, godver en verkeerde kaartje dus de bus chauffeur was zo vriendelijk om mij daar op te wijzen en hij zei "oh wacht maar ik loop wel even mee naar de ticket office en zal een goedkoop kaartje voor je regelen! Dus zo gezegt zo gedaan en weer verder in de bus maar nu richting Knock Airport, dit is een klein airport aan de West kust en vanaf 1 April vliegt Ryan Air daar ook op vanaf Eindhoven.

Dus ik er weer uit, heb me (als ik ze had) ballen uit me broek gevroren want we stonden redelijk hoog in de heuvels zonder shelter en in de wind, na een kwartier kwam de bus gelukkig en reden we richting Westport. Ik wist me god niet wat ik van Westport moest verwachten maar mijn oud collega Sheelagh van Footfalls die zei dat ik daar echt naar toe moest gaan en ik het helemaal fantastisch zou vinden. Dus ik vertrouw Sheelagh op haar woord en ben dus niet naar Castlebar maar naar Westport gegaan. Toen ik uit staptje wist ik me god niet waar ik was natuurlijk maar wat ik wel wist is dat de B&B die ik geboekt had wat buiten de stad zou liggen. Dus ik het eerste het beste mannetje wat voorbij kwam aan z'n mouw getrokken en gevraagd of hij wist waar die straat was, volgens mij was er een beetje een steekje los in z'n koppie want heel snugger kwam hij niet over maar hij was erg vriendleijk en wilde zelfs mijn (veel te zware) koffer van me over nemen want we moesten heuvel op, dat hoefde niet van mij uiteraard en hij liep met mij mee dezelfde kant op. Hij woonde toevallig op de weg richting mijn B&B dus ik had het zo gevonden. Het was nog best een takke eind lopen met die zware koffer dus ik zei in mezelf "mag godver hopen dat er een leuke zoon van de eigenaren straks de deur voor me open doet" haha be carefull what you wish for couse you just migh get it, want toen ik aanbelde deed er inderdaad een zoon open! hahahahah Erg aardig, niet knap maar ook hij bood aan om mijn koffer naar boven te tillen, ook dit heb ik afgewezen. Ik kreeg een een kamertje toegewezen met eigen badkamer en oh my god wat een heerlijk bed! Ik heb op 1 bed na (in een hostel aan de Great Ocean Rd in Australie) nog nooit in zo'n lekker bed gelegen!

Ik had even mijn spullen uitgepakt en ben toen terug het stadje ingelopen, de bushalte was niet in het centrum dus had nog niets van het stadje gezien eigenlijk, dus toen ik daar aankwam dacht ik meteen "woooow wat gezellig hier!" Het is echt een authentiek stadje, allerlei schattige locale winkeltjes van slagers tot handwerk winkeltjes, de gevels zijn allemaal in een andere kleur geverfd het is zo gemoedelijk en alle winkels zijn ook daad werkelijk in gebruik dus niets staat leeg, erg leuk! Ik ben een beetje rondgelopen en ben toen een willekeurige pub ingelopen. Toen ik daar binnen kwam waren er 6 mannen live Ierse muziek aan het spelen, gezellig dacht ik! Deed me weer een beetje denken aan de avondjes in Roundwood die ik met Christopher en Teresa had vorig jaar. Ik bestelde een pint Smithwicks en ben aan de bar gaan zitten. Niet veel later werd er door de leider van de band aan de mensen die er zaten gevraagd hoe ze heette en waar ze vandaan kwamen, er was een locale manen vrouw, een koppel uit Wicklow ik en nog wat lokale bejaarden van in de 90 die amper met stok konden lopen en heerlijk een pint Guinness aan het weg sabbelen waren, geweldig! Ik hoop dat ik ook op die manier oud mag worden! De mensen in de pub waren allemaal zo gezellig en iedereen maakte met iedereen een praatje en de leider van de band, een man van in de 60 gok ik, was helemaal fan van me. die riep steeds "Ooooh the lovely Renee from Holland!" haha en als tie dan een pint kwam bestellen aan de bar dan pakte hij mn hand zo beed en zei hij tegen de man die naaste me zat "ooooh yes she is my wife, she is mine!" haha, ok fijn dat ik daar ook nog een mening over heb hahaha. Ik heb een CD van hun muziek gekocht dus dan kan ik het thuis nog een keertje na luisteren. Het koppel wat naast me zat waren lokalen van Westport, de vrouw moest even weg en zei tegen me "make sure he talks to no other woman but yourself!" haha ok mevrouw! Vervolgens kwam er weer een oud mannetje naar me toe, echt zo'n oude snoeperd dat me wel een pint aan wilde bieden maar dan moest ik wel bij hem komen zitten, hahaha dat denk ik dus niet meneertje ik zit hier prima aan de bar! Ik mocht ook nog een verzoek nummer indienen, aangezien mn vader en ik altijd Danny Boy zingen thuis als we aan een wijtnje en wiskeytje zitten zei ik tegen de groep dat ik die wel wilde horen, ze hebben hem dan ook speciaal voor de lovely Renee from Holland gespeeld! haha. Vervolgens kwam er nog een leuke gast uit Dublin naast me zitten en kreeg ik ook een Pint van en toen kwam er uit het niets een oud vrouwtje van 60 die spontaan mee ging spelen op de Ierse trommel en vervolgens ging ze zelfs nog in haar eentje Iers dansen, we hebben allemaal vreselijk gelachen en gezongen wat die man weer helemaal leuk vond dat ik alles mee kon zingen (al die liedjes ken ik nog van vorig jaar natuurlijk) dus het was al met al een spontane en verassende middag!! Ik heb echt zo genoten, het was zo gemoedelijk en gezellig en echt voelde me er helemaal thuis!

Vandaag had het vrouwtje van de B&B me langs de haven van Westport gebracht en vervolgens afgezet bij het Westport House, soort van land huis. waarvan ik weer terug ben gelopen naar het dorp. Uitzicht op Croagh Patrick Mountain waar St. Patrick 40 dagen heeft gevast en de slangen uit Ierland heeft verjaagd tich jaar terug, vandaar dat de Ieren op 17 maart St. Patricks day vieren. Heb ondertussen nog toeristen kunnen interviewen en toen ik aan mijn lunch zat kwam er ineens een Schotse backpipe band voorbij! (doedel zak spelers), er waren meer van die bands in town, een stuk of drie geloof ik, sfeertje!! Het zonnetje scheen weer fel en heb nog wat rondgelopen en ben aan het eind van de middag nog een pub in gedoken om live de rugby wedstrijd te kijken van Frankrijk-Ierland, Ierland heeft gewonnen dus je kan je wel voorstellen dat dit een gezellige middag was! hahaha.

Morgen om 11.10 uur heb ik de bus naar Galway waar ik vervolgens St. Patricks day zal gaan vieren. :D Ik slaap dan weer in een hostel en zal deze fijne B&B en deze fijne stad weer moeten verlaten! Westport heeft me aangenaam verrast en ik zal hier nog zeker een keer terug komen.

De mensen thuis, de mensen hier in Ierland en de toeristen die ik spreek zeggen allemaal dat ze het zo knap vinden dat ik in mijn eentje door Ierland aan het reizen ben, nou mensen zo knap is dat niet hoor, tis een kwestie van willen en een kwestie van doen. Samen reizen met iemand is altijd leuk natuurlijk maar het voordeel van alleen reizen is dat je veel meer mensen ontmoet, je moet wel contact maken met anderen anders zit je een beetje voor je uit te staren als je ergens bent. Je onderneemt veel meer en je hebt weer even tijd voor jezelf, het is soms best goed voor een mens om even alleen te zijn, ik kan het dan ook iedereen aanraden! Veel mensen denken ook dat als je alleen reist je je ook alleen moet voelen, wat absoluut niet zo is. Er zijn zoveel mensen die ook alleen reizen plus de mensen hier in Ierland zijn zo vriendelijk dat je je nooit allen voelt.

Ook veel mensen kijken steeds weer verbaasd op als ze horen dat ik weer naar het buitenland vertrek, al is het voor een weekend of voor langere periode, nou mensen bij deze, wen er maar aan want dit zal nooit ophouden! ;) Ik zie het meer als een levens behoefte dan als een luxe! Zouden meer mensen moeten doen! :D

Het leven kan prachtig zijn, het is maar net wat je er zelf mee doet! :D

  • 15 Maart 2014 - 22:33

    Hetty:

    Ik kijk helemaal niet verbaasd als je zegt dat je weer vertrekt... Ik ben gewoon stik verdrietig maar ook vreselijk trots op je dat je het gewoon allemaal doet... Dankjewel voor weer een mooi reisverslag... Xxx

  • 15 Maart 2014 - 22:50

    Aartje:

    Hoi Renee, nee ik geloof dat jij nooit alleen zal zijn je komt altijd wel weer mensen tegen waar je gezellig mee kan kletsen , als jij niet naar de mensen toe gaat komen ze wel op jou af.
    We wensen je heel erg veel plezier. Groetjes Eric en Aartje.

  • 15 Maart 2014 - 22:50

    Aartje:

    Hoi Renee, nee ik geloof dat jij nooit alleen zal zijn je komt altijd wel weer mensen tegen waar je gezellig mee kan kletsen , als jij niet naar de mensen toe gaat komen ze wel op jou af.
    We wensen je heel erg veel plezier. Groetjes Eric en Aartje.

  • 16 Maart 2014 - 06:39

    Mam:

    Lieve schat,

    Wat een heerlijk verhaal doorspekt met Brabants en Engels. We zijn natuurlijk allemaal jaloers en zouden maar wat graag ook in die pub hebben gezeten. Door het levendig schrijven kunnen wij ons ook indenken dat we er zitten.
    Toch heb je met dit verhaal ook wat vrouwelijke fans de kast opgejaagd. Een vrouw van 60 is n.l. geen oud vrouwtje!!!!! Pas op hoor.
    Dikke kus mam.

  • 16 Maart 2014 - 08:13

    Jozef:

    Weer een leuk verhaal Renee, geniet ze daar

  • 16 Maart 2014 - 09:01

    Ruth:

    Uh als je in de twintig bent is 60 toch al aardig oud mam.. Ook al voel je je alles behalve oud, dat heeft die Ierse dame wel bewezen in die pub!
    Ik had er zeker bij willen zijn Renee, super verhaal. Niels en ik vonden je appje met de muziek opname heel leuk van Danny Boy :D

    Je had tijdens deze trip al 6x getrouwd kunnen zijn geloof ik ;) en misschien moet je die mannen man laten voelen door ze gewoon die loodzware koffer te laten tillen.. :D stoer en zelfstandig vinden ze je toch wel.
    Geniet van het heerlijk en lieve Galway!
    Xx

  • 16 Maart 2014 - 18:10

    Tante C:

    Hoi Renée! je moeder heeft het gras al voor mijn voeten weggemaaid: ook ik viel over 'het vrouwtje van een jaar of zestig' ;-))
    Ik geniet van je verhalen en herken de sfeer daar in Ierland. Tante jojo en ik hebben vorig jaar hier iets van mee gekregen!

    Veel succes en plezier nog, xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Westport

Renee

If you discover the world around you, you will discover the world inside you!

Actief sinds 27 Nov. 2008
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 72723

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2016 - 15 Augustus 2017

Azië & Nieuw Zeeland

11 Januari 2014 - 26 Mei 2014

South East Asia

06 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Thesis Research

31 December 2013 - 07 Januari 2014

Dubai and Abu Dhabi

04 Maart 2013 - 04 September 2013

Ireland!

18 Maart 2012 - 15 April 2012

Fieldtrip Bali

10 Februari 2009 - 28 Augustus 2009

Australie

Landen bezocht: